آموزش ساخت اکسل در برنامه نویسی اندروید

سلام دوستان امیدوارم حالتان خوب باشد در این سری از آموزش برنامه نویسی اندروید به آموزش ساخت اکسل در برنامه نویسی اندروید می پردازیم به طور معمول نمی توان فایل اکسل (Excel) ساخت پس مثل همیشه باید از کتاب خانه استفاده کنیم همانطور که گفتیم اندروید Api خاصی برای ساخت اکسل (Excel) ندارد پس لازمه که در اینجا برای ساخت اکسل (Excel) از کتاب خانه استفاده کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا آموزش ساخت اکسل در اندروید را بیاموزید.
 
ویژگی های این کتاب خانه

  • امکان تعریف رنگ
  • امکان تعریف اندازه هر cell
  • دسترسی به  row و column (سطر و ستون)

ابتدا باید فایل jar رو که در ادامه برای شما قرار میدهیم دانلود کنید و در پوشه libs قرار دهید.
لینک دانلود کتاب خانه
برای اینکه کتاب خانه را اضافه کنید می توانید از لینک زیر استفاده کنید.

آموزش افزودن کتاب خانه در برنامه نویسی اندروید

بعد از اینکه کتاب خانه را اضافه کردید با استفاده از کد زیر می توانیم یک اکسل ایجاد کنیم.
ابتدا باید دسترسی ساخت فایل در SD را به AndroidManifest.xml اضافه کنیم.

بعد از اینکه دسترسی را اضافه کردید باید دسترسی هنگام اجرا (RunTime Permission) را اضافه کنید پس کد زیر را در زیر متودهای خود قرار دهید.

سپس متود checkRunTimePermission را در ابتدای Activity اجرا کنید.

متودهای زیر را نیز به پروژه خود اضافه کنید.

دو تا متو داریم در ابتدا به نام های isExternalStorageReadOnly و isExternalStorageAvailable که بررسی می کند حافظه خارجی قابل دسترسی و هیمنطور ReadOnly نباشد. سپس یه منود به نام saveExcelFile داریم که عمل ساخت اکسل در آن انجام می شود  و بعد از اینکه بررسی ها انجام شد یک Workbook ساخته می شود کار به این شکل است که بعد از اینکه یک WorkBook ساختیم یک cell میسازیم تا داده ها را در آن قرار دهیم در بالا با یک سلول تمامی مقادیر را پر خواهیم کرد. امکان ساخت sheet نیز وجود دارد تا sheet نسازید که کاری نمیشه کرد پس ابتدا یک sheet ساخته می شود و مثلا ما یک اسم براش قرار دادیم بعد از آن در sheet که ساختیم یک ردیف ایجاد کردیم و با استفاده از createCell سلول های ساختیم و مقادیری با یک استایل خاص به آن اضافه کردیم. برای اینکه اندازه هر سطر و ستون را تغییر دهدید می نونید از setColumnWidth استفاده کنید و در نهایت با استفاده از FileOutputStream یک فایل ساختیم و آن را در حافظه ذخیره کردیم.
بعد از اینکه کد بالا را قرار دادید باید متود saveExcelFile را صدا بزنید ورودی های آن یک context و دومی نام فایل مثل زیر می توانید از آن استفاده کنید.

 
 
این آموزش هم به پایان رسید.
 
موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر