Data Model چیست ؟

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

سلام دوستان در این سری از آموزش برنامه نویسی اندروید به به بررسی Data Model چیست ؟ خواهیم پرداخت در مفهوم Data Model یا مدل داده ای سعی بر آن است که برای هر موجودیت یک کلاس ایجاد شود در ادامه بیشتر پیرامون Data Model بحث خواهیم کرد در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت تخصصی Data Model را مورد بررسی و نحوه به کاری گیری از Data Model را یاد گیرید.
 

Data Model چیست ؟

استفاده از Data Model‌ ها الزامی نیست همانطور که در بالا گفتیم برای هر موجودیت باید یک کلاس ایجاد شود یعنی به این معنی که شما در نظر بگیرید یکسری داده دارید و  می خواهید در دیتابیس Insert یا Update انجام دهید باید یک کلاس از نام متغیر هایی که می خواهید در دیتابیس عمل Insert را انجام دهید داشته باشید در ادامه یک مثال قرار میدهیم تا بیشتر با Data Model آشنا شوید.
Data Model یا مدل داده ای به کلاس POJO نیز معروف است .

چرا از Data Model استفاده می‌کنیم؟

همانطور که در اول این مطلب گفتیم استفاده از Data Model‌ها الزامی نیست ولی استفاده از آن‌ها فواید زیر را دارد:

  • بالا رفتن امنیت اطلاعات
  • رفع عیب آسان تر
  • بروز رسانی بهتر اطلاعات
  • قابل فهم بودن منطق برنامه برای کارهای گروهی
  • و …

خب یک مثال ساده را در ادامه باهم بررسی می کنیم.

در بالا ما یک کلاس به نام Item ایجاد کردیم در آن یک فیلد به نام name داریم هر وقت بخوایم مقدار داده ای را در آن قرار دهیم می توانیم از متد setName استفاده کنیم و هر زمانی بخواهیم آن مقدار را دریافت کنیم از getName استفاده می کنیم به این اعمال اصطلاحا getter و setter می گویند این کار باعث میشه امنیت داده بالا رود و توسط کلاس های دیگر داده ها در دسترسی نباشد.
برای استفاده از این کلاس هم ابتدا باید آن را new کرد همانند زیر

و برای گرفتن آن داده از متد زیر می توانید استفاده کنید.

 
این آموزش هم به پایان رسید.
موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر