https چیست ؟ ( ? What is https )

پروتکل امن انتقال ابر متن (HTTPS)، نسخه ی امن HTTP است، پروتکلی که توسط اون داده بین مرورگر شما و وبسایتی که به آن متصل هستید فرستاده میشود. حرف ‘S’ در آخر HTTPS مخفف ایمن هست. به این معنی که تمامی ارتباطات بین مرورگر و وبسایت رمزگذاری شده است. HTTPS اغلب برای حفاظت معاملات آنلاین فوق محرمانه استفاده میشود. مثل بانکداری اینترنتی و فرم سفارش فروشگاه های آنلاین
 
مرورگر هایی از جمله Internet Explorer, Firefox و Chrome همچنین بخشی برای نشان دادن ایمن بودن و در اثر بودن ارتباط HTTPS وجود دارد که به صورت نماد قفلی نشان داده شده است.
 

HTTPS چطور کار میکند ؟

صفحه های HTTPS معمولا یکی از دو پروتکل ایمن را استفاده میکنند تا ارتباطات را رمزگذاری کنند-(SSL (Secure Sockets Layer یا (TLS (Transport Layer Security .هر دو پروتکل TLS و SSL از سیستمی به نام Public Key Infrastructure (PKI که با نام نامتقارن از اون یاد میشه استفاده میکنند. یک سیستم نامتقارن از دو کلید برای رمزگذاری ارتباطات استفاده میکند، یک کلید ‘Public’ و یک کلید ‘private’. هرچیزی که با Public Key رمزگذاری شده باشد فقط توسط Private Key و برعکس رمزگشایی میشود.

همانطور که از این اسمها پیداست، Private Key باید موکدا حفاظت شده نگهداری شود و باید تنها برای صاحب Private Key قابل دسترسی باشد. در رابطه با یک وبسایت Private Key به طور ایمن در وب سرور بسته میماند. برعکس، Public Key در نظر گرفته شده که با هر کسی که نیاز به رمزگشایی کردن اطلاعاتی که توسط Private Key رمزگذاری شده بود دارد به اشتراک گذاشته شود.

مزایای HTTPS 

  • اطلاعات مشتری، مثل شماره های کارتهای اعتباری، رمزگذاری میشوند و نمیتوانند قطع شوند.
  • بازدید کنندگان میتوانند تایید کنند که شما یک کسب و کار ثبت شده دارید و صاحب دامین هستید
  • مشتری ها اطمینان بیشتری به سایت های HTTPS دارند

مطالعه بیشتر