پروتکل Tox چیست ؟

سلام در این مقاله به بررسی پروتکل Tox می پردازیم ( پروتکل Tox چیست ؟ ) در ادامه با ما همراه باشید تا با پروتکل Tox آشنا شوید و اگر برنامه نویسی می کنید حتما مقاله پروتکل Tox چیست ؟ را مطالعه کنید Tox یک نوع رمزگذاری است که در حالت خاصی از آن استفاده می شود در ادامه آن را توضیح میدهیم.

پروتکل Tox چیست ؟

Tox یک پروتکل برای پیام رسانی فوری (instant messaging) و ارتباط ویدیویی که به شما رمز گذاری end to end را به ارمغان می آورد. ارتباط End to End یا (End-to-end encryption) که مخفف E2EE است که در این نوع ارتباط و پروتکل فقط کاربر عمل Read یا خواندن را انجام میدهد و هیچگونه ارتباطی نظیر two way Connection وجود ندارد بلکه کاربر فقط با خواندن یک کلید که از سمت سرور ارسال می شود می تواند تمامی کار های خود را انجام دهد.  این ارتباط را به صورت کامل تر در مقاله های بعدی توضیح خواهیم داد.
هدف اصلی از این پروتکل فراهم کردن یک ارتباط secure (ایمن) و ایجاد ارتباط برای دسترسی همه به یگدیگر است پایه این پروتکل به صورت Peer To Peer  «همتا به همتا» است.استفاده از این پروتکل برای همگان آزاد چون که به صورت Open Source در سال 2014 عرضه شده است در این نوع ارتباط چند نفر یا یک گروه بدون داشتن سرور مرکزی بتوانند در سطح اینترنت با یک دیگر ارتباط برقرار کنند و پیام ها و تماس های ویدیویی آنها رمزنگاری شده است و توسط دیگران غیر قابل شنود یا sniff است. از پروتکل Tox بیشتر شرکت هایی که می خواهند یک کنفرانس Private داشته باشند و بخواهند این کنفرانس را از سطح اینترنت مشاهده کنند در دسترس افراد قرار دهند از پروتکل Tox استفاده می کنند.
امکان پیاده سازی و استفاده از پروتکل Tox در زبان های زیر وجود دارد.

  • Android – اندروید
  • IOS – آی او ای
  • Sailfish OS
  • Windows
  • Linux
  • OS X
  • Web-based

برخی از پیام رسان ها و برنامه ها نیز برپایه پروتکل Tox است که عباتند از :

این مقاله هم به پایان رسید.
موفق و موید باشید.

مطالعه بیشتر