آرایه چیست ؟

در این مقاله قصد داریم به بررسی آرایه و کاربر های آن بپردازیم (Array) در ادامه به بررسی موارد همانند آرایه چیست ؟ , آرایه چه کاربردی دارد ؟ , چرا باید از آرایه استفاده کرد , آرایه ها به چند شکل هستند ؟ خواهیم پرداخت با ما همراه باشید تا اطلاعاتی درباره آرایه چیست ؟ به دست بیارید.
 

آرایه چیست ؟

آرایه (Array) ساختمان داده ای است که خانه های پشت سرهم و هم نوع تشکیل شده و می تواند دارای چندین بُعد (dimension) باشد. آرایه (Array) از تعدادی خانه پشت سرهم که همه آنها از یک نوع داده خاص (مثلا int یا String ) هستند تشکیل شده و اندازه مشخصی هم دارند.به صورت ساده می توان گفت به جای اینکه ما در زبان های برنامه نویسی مختلف بیاییم متغیر های با نام مختلف در نظر بگیریم می توانیم از آرایه (Array) استفاده کنیم. آرایه براساس Index یا اندیس کار می کنند یعنی اگر بخواهیم به آنها مقدار دهیم باید با آندیس آنها کار کنیم. کوچکترین اندیس همیشه اولین خانه آرایه و بیشترین اندیس همیشه آخرین آدرس آرایه خواهد بود.

چه زمانی از آرایه استفاده کنیم ؟

زمانی که لازم بود بیش از ده متغیر که همگی از یک نوع هستند ایجاد کنیم بهتر است به جای متغییر هایی مثل number0, number1, … و number99 از یک آرایه با 99 خانه استفاده کنیم حجمی که یک آرایه با 10 خانه میگیرد برابر با 10 متغیر ساده خواهد بود.

آرایه چه کاربردی دارد ؟

ساده کردن کار برنامه نویسی و راحتی برای برنامه نویس کاربرد اصلی آرایه است در نظر بگیرید بخواهید لیست 80 میلیون نفر را در متغیر قرار دهید در آن زمان باید 80 میلیون متغیر بگیرید ولی در صورتی که می توانید با یک آرایه 80 میلیونی این کار را در چند ثانیه انجام دهید.

 آرایه ها به چند شکل هستند ؟

در زبان های برنامه نویسی مختلف می توان آرایه ها را با بُعد های مختلفی تعریف کرد مثلا آرایه یک بعدی آرایه دو بعدی و حتی آرایه N بعدی نیز وجود دارد.
با توجه به زبانی که برنامه نویسی می شود آرایه ها می تواند از اندیس های مختلفی شروع شوند به طور مثال در زبان برنامه نویسی پاسکال اندیس شروع آرایه از 2 است و در زبان برنامه نویسی سی شارپ و جاوا اندیس شروع آرایه از 0 است.
در عکس زیر یک آرایه پر شده از داده قرار دارد.

همانطور که مشاهده می کنید آرایه که برابر با 0 است ابتدای آرایه و آرایه انتهایی که بزرگترین اندیس است آخرین خانه آرایه است و طول آن هم برابر با 5 است.
 
این مقاله نیز به پایان رسید.
موفق و موید باشید.

مطالعه بیشتر