Exception (استثنا) چیست ؟

سلام دوستان امروز به بررسی Exception (استثنا) خواهیم پرداخت در ادامه به بررسی Exception (استثنا) چیست و همینطور به بررسی اینکه چرا Exception (استثنا) اتفاق می افتد و راه بررسی آن Exception Handling چیست با ما همراه باشید تا با Exception (استثنا) در برنامه نویسی آشنا شوید.
 

Exception (استثنا) چیست ؟

exception (استثنا) یک رویداد ناخواسته است که کارکرد طبیعی برنامه را مختل می کند زمانی که Exception اتفاق می افتد اجرای برنامه متوقف می شود در چنین مواردی سیستم یک خطا به ما نمایش خواهد داد.یک چیزی خوبی که در مورد exceptions (استثناها) وجود دارد این است که در جاوا می توان آنها را handle (رسیدگی) کرد با handle کردن Exceptions (استثناها) امکان نمایش یک پیام معنی دار به کاربر انتهایی وجود دارد زیر پیام هایی که توسط سیستم در مورد Exceptions نمایش داده می شود برای کاربران انتهایی غیر قابل درک است.

چرا Exceptions (استثناها) اتفاق می افتند ؟

ممکن است دلایل مختلفی داشته باشد که دلیل عمده آن خطایی که است برنامه throw می کند به طور مثال برنامه می خواهد فایلی که وجود ندارد را باز کند خطایی همانند زیر ایجاد می کند.

پیام بالا هیچ معنی و مفهومی برای کاربری که برنامه نویسی نکرده باشد (کاربر انتهایی یا End User) ندارد.

مزایای exception handling

یکی از مزایای exception handling , از بسته شدن برنامه هنگام بروز exception یا استثنا جلوگیری می کند به طور مثال فکر کنید یک محاسبه پیچیده توسط برنامه شما انجام شده است و کاربر در انتها به اشتباه عدد را به صفر تقسیم می کند و برنامه کرش کرده و به بیرون می آید اگر به درستی این exception رسیدگی شده باشد کاربر دیگر لازم نیست تمامی عملیات را اول انتها دوباره انجام دهد.

تفاوت بین error (خطا) و Exception (استثنا) در چیست ؟

خطا یا Error نشان می دهد که چیزی به اندازه کافی اشتباه بوده است پس برنامه به جای اینکه آن را رسیدگی کند باید کرش کند پس این به معنی خطاست.
اما Exception یا استثنا یک رویدادی است که در کد اتفاق می افتد به طور مثال استثنای NullPointerException زمانی اتفاق می افتد که به یک Pointer که مقدار آن null است دسترسی پیدا کنیم یا به طور مثال استثنای ArithmeticException زمانی روی میدهد که کاربر عددی را بر صفر تقسیم کند.
در پست های بعدی انواع Exception و همین طور نحوه استفاده از Exception را مورد بررسی قرار خواهیم داد.
 
موفق باشید.
 

مطالعه بیشتر