چرا Android studio بهتر از Eclipse است ؟

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

سلام دوستان امروز به بررسی چرا Android studio بهتر از Eclipse است ؟ خواهیم پرداخت شاید اندروید استودیو (Android studio) را هیچ رقمه نتوان با اکلیپس (Eclipse) مقایسه کرد  در ادامه مزیت های اندروید استودیو نسبت به اکلیپس بیان خواهیم کرد در ادامه با ما همراه باشید.
 
در این زمان بیشتر از 76.6 درصد از گوشی های هوشمند شامل HTC ,LG ,Samsung از اندروید به عنوان os یا سیستم عامل خود استفاده می کنند و جدا از آن اندروید در لپتاپ ها ساعت های هوشمند نیز مورد استفاده قرار می گیرد. در کنار Android studio با استفاده از Eclipse نیز می توان اپلیکیشن توسعه داده ولی شاید سوال اصلی این باشد کدام یک از آنها بهتر است و باید مورد استفاده قرار گیرد ؟
ابتدا توضیح میدهیم چرا اکلیپس مرده است ؟
فکر کنید شما می خواهید سه پروژه در workspace خود داشته باشید و زمانی که از اکیلپس بخواهید استفاده کنید باید هر 2 یا 3 دقیقه یکبار اکلیپس را restart کنید و هی بروی دکمه clean کلیک کنید شاید اصلا نشود برنامه نویسی کرد ! اگر دوست دارید هر روز چندین ساعت با eclipse کار کنید تا آن را قابل استفاده کنید توصیه می کنیم حتما از Eclipse استفاده کنید ! باید 90 درصد زمان خود را برای درست کردن Eclipse قرار دهید توسعه دهندگان به یک IDE نیازمند تا کمی Stable باشد و زمانی که کرش کرد کل کد را با خود از بین نبرد تا اینجا چند دلیل برای اینکه از Eclipse استفاده نکنید گفته شد.
در سال 2013 اندروید استودیو را با نام AS یا Android Studio منتشر کرد و سرانجام Eclipse در همان سال محبوبیت خود را از دست داد و بعد از سال 2014 دیگه کمتر کسی بود که از Eclipse استفاده کند.
برخی می گویند که به هیچ شکلی نمی توان اندروید استودیو را با Eclipse مقایسه کرد چون Android studio و Eclipse در زمانی های متفاوتی طراحی و تولید شدند و از این نمی توان گدشت که برنامه نویسی اندروید از Eclipse شروع شد و کم کم Eclipse منسوخ شد.
هم اکنون اندروید استودیو as به عنوان IDE اصلی اندروید شناخته می شود (primary) و اکلیپس را به عنوان IDE جانبی یا Secondary می شناسند.
 
چرا Android studio بهتر از Eclipse است ؟ ما 6 دلیل عمده آن را بیان خواهیم کرد هرچند که شاید هزار دلیل برای بهتر بودن Android studio نسبت به Eclipse وجود داشته باشد !

Gradle Integration – یکپارچگی Gradle

از عمده دلیل اینکه اندروید استودیو بهتر از اکلیپس است همین Gradle است قبلا Gradle را تفسیر توضیح دادیم که از لینک زیر می توانید آن را مطالعه کنید. اندروید استویو از Gradle استفاده می کند و اکلیپس از Apache Ant .
گریدل چیست ؟

Advanced Code Completion – تکمیل کد پیشرفته

هم Eclipse و هم Android Studio از auto completion بهره می برند اما زمانی که از Eclipse استفاده کنید متوجه می شوید auto completion اندروید استودیو چقدر پیشرفته است فقط با چند کلید اصلی Tab , Alt , Insert می توانید برنامه نویسی کنید ! البته زمان می برد تا به صورت کامل به آن تسلط پیدا کنید.

User Interface – رابط کاربری

اگر تمامی جوانب را کنار بگذاریم و فقط شکل ظاهری اکلیپس را با اندروید استودیو مقایسه کنیم هم اکنون اگر با اکلیپس کار می کنید آن را کنار خواهید گذاشت و این را در نظر بگیریم که اندروید استودیو فقط به منظور برنامه نوسی اندروید ساخته شد در صورتی که اکلیپس برای منظور های مختلفی ایجاد شد .

Organization of Project – سازماندهی پروژه

همانطور که در بالا گفتیم اگر شما چندین workspace داشته باشید اکلیپس را بدون شک باید هر چند دقیقه یکبار restart کنید ولی در اندروید استودیو شما هم زمان هر تعداد پروژه که دوست دارید باز کنید اگر سیستم شما مشکلی نداشته باشد اندروید استودیو به مشکلی نخواهد خورد در اینجاست که Gradle به چشم می آید بخش کوچکی از کار Gradle سازماندهی پروژه است اگر بخواهید یک کتاب خانه را که فایل jar ندارد را به eclipse اضافه کنید باید کلی زمان برایش قرار دهید و در مقابل شما در عرض چند ثانیه می توانید هر کتاب خانه ای را به اندروید استودیو یا بهتر بگیم به پروژه خود اضافه کنید.

System stability – ثبات سیستم

Eclipse برای اولین بار که بخواهد اجرا شود چون برای کارهای متفاوتی نوشته شده است لازم دارد تا به بیشتر resource های جاوا دسترسی پیدا کند به همین منظور بیش از حد از Cpu و Ram استفاده می کند. هرچند که اندروید استودیو نیز از Cpu و Ram زیادی استفاده می کند ولی فقط برای یکبار اگر یکبار اندروید استودیو را اجرا کنید از دفعه بعد سرعت باز شدن آن نیز زیاد می شود. خروجی اپ در Android studio بین  30 تا 40 ثانیه است ولی در اکلیپس بین 1 تا 2 دقیقه.

Drag and Drop – کشیدن و انداختن

اندروید استودیو GUI دارد در مقابل Eclipse ندارد هرچند Drag and Drop امری بسیار ضروری برای کدنویسان نیست . به گفته یکی از بزرگان برنامه نویسی شخصی با Drag and Drop برنامه نویس نخواهد شد !
 
 
موفق و موید باشید.

مطالعه بیشتر