آموزش Canvas در برنامه نویسی اندروید

سلام دوستان امیدوارم حالتات خوب باشد در این سری از آموزش برنامه نویسی اندروید به آموزش Canvas در برنامه نویسی اندروید می پردازیم کلاس Canvas بسیار گستردگی دارد و شاید نشود حتی در 10 پست آن را به صورت کامل بیان کرد اما یک توضیح کلی از آن را خواهیم داشت تا بتوانید با آن Shape ها یا حتی View های مختلف رسم کنید در ادامه با ما همراه باشید.
در زیر یک کلاس به نام Myview درست کنید و کد های زیر را در آن قرار دهید.

کد بالا یک دایره گرد برای ما میسازد. اگر بخواید آن را وسط چین کنید باید از کد زیر استفاده کنید.

حالا به یک مثال ساده خواهیم پرداخت
ابتدا یک instance از canvas درست می کنیم مثل زیر

سپس باید یک instance از Paint درست کنیم.

شاید بپرسید چرا باید از Paint استفاده کنیم اگر بخوایم به صورت کلی Style دهی انجام دهیم مثلا اندازه متن رنگ متن ضخامت رو می تونیم با این object این کار را انجام دهیم.

در بالا گفتیم یک متن می خوایم که زیر خط دار باشد.

ما باید از شئی bitmap استفاده کنیم تا روش شکل یا متن رو بکشیم.

حالا باید یک مربع رسم کنیم با کد زیر

بعد از اینکه Rect را ساختیم باید offset را تنظیم کنیم.

offset فاصله بین مربع تا لبه canvas را تنظیم می کند.
یک متغیر به نام Multiper می گیریم تا رنگ Random درست بکند.

سه تا متغیر رنگ درست کنید مثل زیر

رنگ ها را با استفاده از کد زیر از res می خوانیم.

سپس با کد زیر رنگ را به Paint میدهیم.

حالا با کد زیر اندازه را تنظیم می کنیم.

حالا باید image را find کنیم.

یک متود به نام drawSomething ایجاد کنید و کدهایی که در ادامه قرار میدهیم را در آن قرار دهید.

حالا باید اندازه را به دست بیاریم از کد زیر استفاده می کنیم.

حالا یک bitmap درست می کنیم.

سپس bitmap را به imageview می دهیم.

در نهایت کد زیر را قرار دهید.

و در آخر با استفاده از invalidate کار به به پایان می رسانیم.

 
وقتی برنامه رو اجرا کنید چیزی نمی بینید با کلیک بروی صفحه ظاهر خواهد شد !
حالا شرط زیر را در ادامه کد های قبلی قرار دهید.

کد بالا اندازه را برای تنظیم می کند (به شکلی آن را وسط چین می کند)
موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر