فایربیس (Firebase) چیست ؟

سلام دوستان این بار به معرفی سرویس فایربیس سرویسی نه چندان معروف البته با قابلیت های بسیار زیاد و کاربردی می پردازیم. فایر بیس چیست ؟ خود واژه Firebase به معنی base of operations یا پایه ای از عملیات است گوگل در قبل سروسی ها مختلفی داشت که می شود گفت هم اکنون سر وسامانی به تمامی سرویس ها خود داد در قبل گوگل سرویس هایی مانند gcm یا Google Cloud Messaging و Admob , Analytics  را به صورت جدا گانه عرض کرده بود و توسعه دهندگان برای دسترسی به آنها به دچار سردرگمی می شدند اما هم اکنون تمامی این سرویس ها در سرویسی به نام Firebase جمع شده اند در ادامه به بررسی تمامی سرویس های آن می پردازیم
 

GCM یا Google Cloud Messaging

سرویسی که با استفاده از آن می توانید به کاربرانتان پیام (Push Notification) ارسال کنید سرویس بسیار عالی است اما این سرویس  در قبل این سرویس وجود داشته است اما هم اکنون این سرویس منتقل شده است به سرویسی به نام FCM یا Firebase Cloud Messaging و به این اشاره کنیم که این سرویس برای platform مانند اندروید (android) , ای او اس (ios) وب زبان برنامه نویسی سی شارپ قابل استفاده است در ادامه  سرویس  FCM را نیز توضیح خواهیم داد قبل تر آموزش ارسال Push Notification از طریق سرویس فایربیس را توضیح داده بودیم کافی است در سایت سرچ کنید.

Firebase Analytics یا تجزیه و تحلیل سرویس فایر بیس

این سرویس برای هر دو پلتفرم اندروید و ios موجود است و کار این سرویس این است که میزان زمان استفاده کاربر از برنامه شما چقدر است در چه اکتیویتی هایی بیشتر می ماند یا نرخ فرار از اپلیکیشن شما چقدر است در کل جنبه مدیریتی دارد و در این سرویس شما می توانید برای هر اپ بیش از 500 رویداد تعریف کنید و جدا از تمامی این ویژگی ها پنل قدرتمند مدیریتی است در این پنل برای هر کاربر یک بخش جداگانه برای مدیریت آن کاربر وجود دارد و خرید درون برنامه آن کاربر نیز برای شما نمایش داده می شود برای استفاده از این سرویس باید کتاب خانه های مربوطه را اضافه کنید در آینده نزدیک نحوه استفاده از این سرویس نیز در سایت قرار خواهد گرفت.
 

Firebase Authentication یا احراز هویت 

بعضی از اپلیکیشن ها نیاز به ساخت صفحه ورود و دیتابیس های پیچیده و زمان بر دارند تا احراز هویت کاربران را بررسی کن جدا از بخش کد نویسی و بک اندی (back end) برنامه نویس باید ایجاد کند مدیریت آن نیز سخت است  و هم هزینه بر (نیاز داشتن به سرور (دیتابیس) ) است گوگل این سرویس را برای توسعه دهندگان معرفی کرده تا از آن استفاده کنند و از این سرویس در برنامه نویسی php , android ,ios و سی شارپ می توان بهره برد. برای استفاده از این سرویس نیاز است همانند سرویس قبل کتاب خانه های آن را نیز به اپلیکیشن خود اضافه کنید.
 

Firebase Realtime Database یا پایگاه داده ابری NoSql

اگر بخواهیم با مثال این سرویس را مثال بزنیم نمونه بارز آن تلگرام است ایجاد یک دیتابیس realtime (همگام و همزمان) کار بسیار سختی است اگر دقت کنید وقتی پیامی را در تلگرام برای کاربری ارسال می کنید کاربر در کسری از زمان آن را دریافت می کند و از طرفی دسترسی به شکل زیاد از پیام ها در کسری از ثانیه ممکن است ! به این دیتابیس ها پایگاه داده (Database) های ابری می گویند این سرویس را هم گوگل به رایگان برای توسعه دندگان فراهم کرده اگر خواستید برنامه چتی بنویسید می توانید از این دیتابیس استفاده کنید ما استفاده از این سرویس را درس سایت قرار داده ایم با جستجو پیدا خواهید کرد.
 

Admob

این سرویس هم برای تبلیغات است البته در ایران نمی توان از آن استفاده کرد نحوه کار این سرویس به این شکل است که شما با قرار دادن یک sdk در برنامه خود به صورت اتوماتیک تبلیغاتی در اپلیکیشن شما نمایش داده خواهد شد و در ازای هر نمایش  و هر کلیک به حساب شما پولی ارسال می شود این پول خیلی کم هست هر 1000 نمایش حدودا یک دلار و هر کلیک چیزی حدود 0.10 سنت البته برای اپلیکیشن های بزرگ این تبلیغات خیلی سود آور است .
 

Crash Reporting

یکی از بهترین سرویس های گوگل می توان نام برد نحوه کار این سرویس به این شکل است که اگر برنامه نویسی در اپ خود یک باگ برنامه نویسی (خطا) وجود داشته باشد  وخود برنامه نویس متوجه آن نشود کاربران می توانند به آن خبر دهند ! یعنی در صورتی که برنامه Force Close دهد بقل دکمه Force Close که به کاربر نمایش داده می شود یک دکمه به نام Crash Reporting ظاهر می شود و در صورتی که کاربر بروی آن کلیک کند خطاهایی را که در آن اکتیویتی بوده را برای توسعه دهنده ارسال می کند و توسعه دهنده می تواند آن را حل کند برای استفاده از این سرویس باید کتاب خانه های مربوطه را اضافه کرده و کد لازم نوشته شود .
 

Hosting

یکی دیگر از مزیت های فایربیس دادن هاست رایگان برای صفحه های وب تک صفحه است این سرویس را شما باید با استفاده از کامند بروی سرور خود نصب کنید .
 

Storage یا ذخیره سازی

سرویس دیگر فایر بیس یک مکان برای اپلود فایل های شماست ! به طور مثال شما یک اپی دارید یک این اپ در ابتدا کار باید یکسری داده مانند عکس را از یک سرور بخواند حال اگر شما سرور نداشته باشید می توانید از این سرویس استفاده کنید و آدرس لینک های شما هم مانند زیر می شود

xxxxx نام پروژه شما که در فایربیس می سازید می شود.
 

DataBase یا پایگاه داده

 
فایربیس دیتابیس نیز اراه می کند و تمامی این امکانات رایگان است ! البته کار کردن با این دیتابیس کمی سخت تر از کار با دیتابیس های معمولی است.
 
و کلی امکانات دیگر که با وارد شدن به فایربیس از آن ها با خبر می شوید.
 
از لینک زیر برای رفتن به فایربیس می توانید استفاده کنید

 

مطالعه بیشتر