برنامه نویس کیست ؟

سلام دوستان امیدوارم حالتان خوب باشد امروز به بررسی برنامه نویس کیست ؟ خواهیم پرداخت Ada Lovelace وزیر خارجه و ریاضیدان انگلیسی اغلب به عنوان اولین برنامه نویس کامپیوتر شناخته می شود. برنامه نویس  , programmer, developer, dev, coder یا مهندس نرم افزار شخصی که به تولید نرم افزار می پردازد در ادامه با ما همراه باشید.
 
 

برنامه نویس کیست ؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم برنامه نویس شخصی که است که به تولید نرم افزار می پردازد . نرم افزار می تواند شامل : طراحی وب , تولید اپلیکیشن های موبایل و هر نوع نرم افزاری هایی که بروی os های مختلف قابل اجرا باشد. اولین برنامه توسط Konrad Zuse در سال 1941 بروی کامپیوتر های مدرن اجرا شد.
روز بین الملل برنامه نویس در 7 January جشن گرفته می شود ! این روز اولین بار توسط دولت روسیه در سال 2009 به عنوان روز برنامه نویسان (programmer’s day) انتخاب شد. البته روز برنامه نویس بعدها توسط کشور های دیگه به صورت غیر رسمی اعلام شد.
درآمد برنامه نویسان براساس تجربشان حدودا بین 80 هزار دلار (ماهی 6500 دلار ) تا 120 هزار دلار است ! (این آمار برای کشور های توسعه یافته و خارجی است در ایران از این خبر ها نیست ! ) برنامه نویس کیست ؟ شاید سوالی باشد که حتی شخص برنامه نویس از خود بپرسد.
شاید برنامه نویس را عکس زیر خلاصه کند.

برنامه نویسان به پنج دسته کلی تقسیم بندی می شوند که عبارتند از :

  • Application Programmers (برنامه نویسان اپلیکیشن)
  • System Programmers (برنامه نویسان سیستمی)
  • Game Programmers (برنامه نویسان بازی)
  • Mobile Programmers (برنامه نویسان موبایل)
  • Web Programmers (برنامه نویسان وب)

programmer
 

Application Programmers (برنامه نویسان اپلیکیشن)

برنامه نویسان اپلیکیشن برنامه های می نویسند که توسط کاربر انتهایی یا (End User) مورد استفاده قرار می گیرد مانند (Word Processor , spreadsheets  و…) برنامه نویسان از زبان های سطح بالا که به زبان انسان و انگلیسی نزدیک است استفاده می کنند درآمد این افراد بیشتر از برنامه نویسان دیگر است (البته بستگی به زمان آن دارد در دوره فعلی این نوع از برنامه نویسان درآمد بالاتری دارند).

System Programmers (برنامه نویسان سیستمی)

این نوع از برنامه نویسان از زبان های سطح پایین (این نوع زبان ها به زبان انسان  نزدیک نبوده و بیشتر به زبان خود ماشین نزدیک است) برای برنامه نویسی استفاده می کنند (مثل C) برنامه نویسان باید با کاربر انتهایی ارتباط برقرار کنند هرچند که کار بسیار سختی است درآمد این افراد در بعضی مواقع بیشتر از برنامه نویسان اپلیکیشن است البته باز بستگی به موقعیت و تجربه شخص دارد.

Game Programmers (برنامه نویسان بازی)

این افراد از زبان سطح پایین به منظور سرعت و کارایی بالاتر بهره می برند و بیشتر کدهای خود را در زبان هایی مثل (C و بیشتر مواقع  c++ ) می نویسند . بازی ها اغلب به صورت پولی توسط شرکت ها تجاری مورد عرضه قرار می گیرد. درآمد بازی در کشور های اروپایی و آمریکا بسیار بالاست.

Mobile Programmers (برنامه نویسان موبایل)

اپلیکیشن موبایل در سال 2008 بعد از ورود گوشی های هوشمند توسط شرکت های apple , google , Nokia ,windows phone و blackberry به بازار در store های مختلفی با نام های App Store, Google Play, Windows Phone Store و BlackBerry App World بروی گوشی از قبل نصب شده بود و کاربر می توانست اپلیکیشن های کاربردی را دانلود کند طولی نکشید که در سال 2009 توسعه دهندگان در زمینه اپلیکیشن می توانستند برنامه های خود را در store های نام برده شده قرار دهند و کاربران آنها را دانلود کنند درآمد توسعه دهندگان Android بین 91 تا 112 هزار دلار در سال است و برای توسعه دهندگان Ios بین 71 تا 101 هزار دلار در سال است.

Web Programmers (برنامه نویسان وب)

برنامه نویسان وب به صورت ساده با استفاده از HTML برنامه نویسی می کنند یا در بخش پیچیده تر و حرفه ای تر با زبان های PHP , JAVA و C++ طراحی وب سایت می کنند . اینترنت بسیار بزرگ است و افرادی که با وب سایت ها کار می کنند ممکن است افراد عادی نباشند (Hacker باشند) بیشتر برنامه نویسان وب باید زمان خود را بروی امنیت وب سایت قرار دهند اما از این نباید گذشت که طراحی حرف اول را در برنامه نویسی وب می کند درآمد این افراد بین 74 تا 86 هزار دلار در سال است.
 
 
موفق باشید.

مطالعه بیشتر