حاشیه برای ویو ها در اندروید

حاشیه برای ویو ها در اندروید
در سری اموزش های متریال دیزاین به بررسی بخش ها و انواع مختلف متریال دیزاین پرداختیم.در این اموزش قصد بررسی متریال دیزاین به شکلی دیگر از اموزش های قبلی را داریم.
همانطور که میدانید بعضی از ویو ها مانند EditText در اندروید استدیو دارای حاشیه نیستند ما برای متریال دیزاین بهتر برناممون میخواهیم این کار را به شکل ساده انجام دهید.نمونه ان را در زیر مشاهده میکنید:

برای اینکار یک فایل با نام edittextbackground (نام دلخواه) در فولدر Drawable ایجاد میکنیم و محتوای ان را همانند زیر بنویسید:

در اینجا سه تگ میبینیم
Shape:شکل ویو مارو مشخص میکند برای مثال در اینجا نوشتیم rectangle که ویو مارا مستطیل نمایش میده میتوانیم از ring , oval, line هم استفاده کنیم.
stroke:با این تگ رنگ حاشیه را مشخص کردیم که در اینجا مشکی (000000#) می باشد.
corners:برای تنظیم گوشه های ویو استفاده میشود.
gradient:برای تغییر رنگ پس زمینه از این تگ استفاده کردیم.همانطور که مشاهده میکنید رنگ از تیره به روشنی تغییر یافته که با startColor و endColor ان را مشخص میکنیم.در بخش type هم نوع تغییر را تایین کردیم که در اینجا به صورت خطی میباشد میتوانید ازحالت های radial و sweep  هم استفاده کنید.و اخرین بخش هم زاویه تغییر میباشد.
پس از اشنایی با این بخش و کامل کردن ان تنها کاری که باید بکنیم این است که ادرس این فایل را به پس زمینه ویو خود بدهیم:

همین کار را میتوانید به شکل دلخواه با ویو های دیگر مانند button هم انجام دهید و از بخش های مختلف ان به سلیقه خودتون استفاده کنید.
امیدوارم اموزش مفید بوده باشد
موفق باشید

مطالعه بیشتر