Rxjava چیست ؟

امتیاز 1.00 ( 1 رای )

سلام دوستان امروز به بررسی Rxjava می پردازیم شاید بپرسید Rxjava چیست ؟ در ادامه به بررسی Rxjava خواهیم پرداخت و بررسی می کنیم Rxjava به چه میزان در برنامه نویسی اندروید کاربرد دارد با ما همراه باشید.

Rxjava چیست ؟

Rxjava کتاب خانه ای است که برای ساخت برنامه asynchronous و event-based استفاده می شود شاید بپرسید asynchronous چیست ؟ asynchronous یک پروتکل است که همگانی سازی را به وجو می آورد فکر کنید می خواهیم یک فایل را دانلود کنیم و یک status داریم می خواهیم زمانی که این فایل دانلود شد status ما نیز تغییر کند در اینجا ما نمی دانیم چه زمانی دانلود به اتمام می رسد با استفاده از asynchronous می توانیم به زمانی که دانلود به اتمام می رسد دست پیدا کنیم. و در تعریف event-based یعنی بر پایه رویداد یعنی هر اتفاق یک رویداد خاص می تواند داشته باشد به طور مثال رویداد اتمام دانلود یا رویداد در حال دانلود شاید با کلاس AsyncTask آشنا باشید در صورتی که اولین بار است که نام این کلاس را می شنوید از لینک زیر استفاده کنید به جای اینکه بیاییم از این کلاس استفاده کنیم می توانیم از Rxjava ساده شده استفاده کنیم.

آموزش AsyncTask در برنامه نویسی اندروید

ما دونوع Rxjava معروف داریم که عبارتند از :

  • Observables (نظارت کنندها) از این نوع به منظور منتشر کردن داده یا Event مورد استفاده قرار میگیرد (مثال ساده آپلود فایل)
  • Observers/Subscribers  (ناظرین / مشترکین)  از این نوع به منظور نمایش داده ارسال شده استفاده می شود.

چرا باید از Rxjava استفاده کرد ؟

  • با استفاده از کلاس Rxjava دیگر Memory Leak نخواهیم داشت در صورتی که با این مبحث آشنا نیستید توصیه می کنیم لینک زیر را مطالعه کنید.
  • ساده سازی برنامه نویسی برای توسعه دهندگان .
  • باعث برنامه نویسی reactive یا برنامه نویسی واکنش گرا می شود.
  • مدیرت ساده تر Thread ها در برنامه نویسی
  • کدهای قابل خواندن یا composable را برای کدهای برنامه شما ایجاد می کند تا به سادگی بتوان آنها را درک کرد.

Memory Leak یا کمبود حافظه چیست ؟

شاید سوالی برایتان پیش بیایید که برنامه نویسی reactive یا برنامه نویسی واکشنگرا چیست ؟
برنامه نویسی واکنشگرا یعنی اینکه داده های شما می توانند  static یا Dynamic باشند به طور مثال از sd لود شوند یا از سرور . اگر کمی فکر کنیم Reactive Programming (برنامه نویسی واکنشگرا) همان Rx است ! پس در اینجا ما فقط Rx را تعریف کردیم !
 
این مقاله هم به پایان رسید سعی می شود از Rxjava در برنامه های بعدی استفاده شود.
 
موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر