آموزش حافظه خارجی ( External Storage ) در برنامه نویسی اندروید

سلام دوستان در این سری از آموزش برنامه نویسی اندروید به آموزش حافظه خارجی ( External Storage ) در برنامه نویسی اندروید می پردازیم ما در اینبار به سه عمل Read یا خواندن حافظه , Write نوشتن در حافظه و در آخر save ذخیره در حافظه خارجی اندروید می پردازیم در ادامه با ما همراه باشید.
دو نوع حافظه خارجی یا External Storage وجود دارد که عبارتند از

  • Primary External Storage : این حافظه همان حافظه داخلی گوشی محصوب می شود مثلا گوشی Galaxy s7 32 GB و این نوع حافظه در تمامی گوشی ها وجود دارد و به آن حافظه داخلی یا Built-in Memory نیز می گویند.
  • Secondary External Storage : این حافظه ممکن است در بعضی گوشی ها وجود داشته باشد یا نداشته باشد و به آن SD-CARD نیز می گویند.

برای اینکه بخواییم از حافظه خارجی استفاده یعنی هم بخوانیم و هم بنویسیم باید دسترسی های زیر را در فایل AndroidManifest.xml اضافه کنیم.

اگر بخواهیم بررسی کنیم که حافظه خارجی وجود دارد و یا غیر قابل نوشتن است می توانیم از کد زیر استفاده کنیم.

 
در ادامه نحوه استفاده از آن را در یک مثال ساده می بینید.
ابتدا یک فایل به نام activity_main.xml ایجاد کنید (این layout اصلی ما است) و کد زیر را در آن قرار دهید.

شامل یک EditText برای دریافت ورودی از کاربر و ذخیره آن در یک فایل txt یک دکمه برای برای ذخیره داده وارد شده و یک دکمه دیگر برای دریافت داده ذخیره شده در فایل txt استفاده شده است و از یک TextView برای اینکه بدانیم عملیات انجام شده اتفاق افتاده اند یا نه .
حالا یک فایل به نام MainActivity.java درست کنید ( کد مربوط به اکتیویتی ما ) و کد های زیر را  در آن قرار دهید.

 
در ابتدا عملکرد دو void به نام های isExternalStorageReadOnly و isExternalStorageAvailable را توضیح دادیم و در قبل هم آموزش ایجاد فایل txt را در سایت قرار داده بودیم می توانید از آن آموزش برای درک بهتره ایجاد فایل txt استفاده کنید در صورتی که خطا داشتید باید متغیر filepath را تغییر  دهید در بالا هم کار خاصی انجام نداده ایم داده را از طریق EditText داده را دریافت می کنیم سپس فایل txt را ایجاد می کنیم و داده دریافت شده را در آن قرار می دهیم و زمانی که بروی دکمه دریافت کلیک کنیم داده دریافت می شود و در EditText قرار می گیرد.
 
این آموزش هم به پایان رسید.
 
موفق و موید باشید.

مطالعه بیشتر