قرار دادن دیتابیس در برنامه اندروید

سلام دوستان.در این اموزش از سری اموزش های sqlite میخواهیم به قرار دادن دیتابیس در برنامه اندروید بپردازیم.در اموزش های قبلی ما با دیتابیس sqlite اشنا شدیم ولی به اینگونه که دیتابیس با باز شدن برنامه ایجاد شده و اطلاعاتی را از کاربر میگیرد و در خود ذخیره میکند.ولی شاید لازم باشه که ما از قبل اطلاعاتی را در قالب دیتابیس در برناممان قرار دهیم تا بتوانیم از ان استفاده کنیم .خب برای انجام اینکار خوشبختانه راه های مناسب و راحتی وجود دارد که در اینجا به بررسی ان ها میپردازیم.
اولین کاری که لازمه انجام بدیم این است که دیتابیس خود را اماده کنیم.برای اینکار ما از برنامه navicat استفاده میکنیم البته اصلا فرقی نداره که چه برنامه ای باشد مهم دیتابیس ما هستش.
دوستان حتما به مراحل انجام کار دقت کنید کوچک ترین اشتباهی ممکنه در برنامه مشکل ایجاد کنه:
لازمه که جدا از جدول های اصلی دیتابیستان یک جدول با نام android_metadata ایجاد کنید که یک ستون با نام locale و یک سطر با مقدار en_US داشته باشد در خودش.

بعد از اینکه کار دیتابیس تمام شد نوبت قرار دادن در برناممان میرسد.ما برای اینکار از کتابخانه SQLite Asset Helper استفاده میکنیم.این کتابخانه دیتابیس را به صورت zip قبول میکنه پس لازمه که ان را فشرده کنیم توجه کنید که حتما zip باشد.
نکته:دوستان حتما به این موضوع دقت کنید که نام دیتابیس شما باید پسوند db داشته باشد یعنی جدا از فرمت اصلی در نامش هم داشته باشد مانند mydb.db در صورت رعایت نکردن این نکته در برنامه مشکل ایجاد خواهد شد.
خب حالا در برنامه مورد نظر در پوشه assets یک پوشه به نام databases میسازیم به شکل زیر:

در صورتی که فولدر assets را نداشتید مانند تصویر زیر ان را ایجاد کنید:

حالا باید کتابخانه ای که قبل تر گفتیم را در برنامه اضافه کنیم.برای اینکار ابتدا از اینجا ان را دانلود کنید.
حالا فایل jar رو در پوشه libs بریزید سپس روی کتابخانه راست کلیک کنید و Add as Library را انتخاب کنید و صبر کنید پروژه builid شود تا کتابخانه اضافه شود.
خب تا اینجا همانطور که دیدید بیشتر مراحل صرف قرار داد دیتابیس شد و حالا بعد از اینکار ها میتوانید نوشتن کد هارا اغاز کنید همانطور که در اموزش های sqlite  با انها اشنا شدیم.
در اینجا ما با یک مثال ساده اموزش را کامل میکنیم. یک کلاس ایجاد میکنیم که در اینجا ما نام ان را MyDateBase قرار دادیم به صورت زیر:

همانطور که میبینید کلاسمان از SQLiteAssetHelper ارث بری شده است.سپس کدهایمان در mainActivity به صورت زیر میشوند:

در اینجا ستون name از جدول mytb در toast نمایش داده می شود.با دستورات دیگر هم قبل تر اشنا شدیم.امیدوارم اموزش مفید بوده باشه در صورت داشتن مشکل حتما ان را مطرح کنید
تا اموزش های بعدی بدرود.

مطالعه بیشتر