آموزش CardView در برنامه نویسی اندروید

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

سلام دوستان این بار مثل همیشه با قدرت بیشتر با آموزش CardView در برنامه نویسی اندروید بازگشتیم اصلا شاید بعضی ها بپرسن cardview چی هست همینطور که از اسمش پیداست card یعنی به شکل کارت است خود این card یک مستطیل قابل customize کردن هست شاید بهتر باشه یک شکل ازش ببینید تا بهتر درک کنید cardview چه هست

این یک نمونه ساده از cardview است که ما می خواهیم یکی همانند این را ایجاد کنیم
برای استفاده از cardview نیاز داریم تا کتابخانه آن را در بخش gradle خود اضافه کنیم برای این فایل build.gradle را باز کنید و خط زیر را به آن اضافه کنید.

دوستان دقت کنید این کتاب خانه یکسری پیش نیاز دارد یعنی ما وقتی این را به صورت تنهایی اضافه کنیم به خطای های می خوریم علت اون خطا ها هم با کتاب خانه های زیر قابل حل است پس از اضافه شدن این کتابخانه ها نیز مطمئن شوید.

دوستان ممکن از اولین dependencies در build.gradle شما وجو داشته باشد شاید هم هر دوی آن موجود باشد اگر نبود اضافه کنید و برای دوستان تازه اینکه اون مقدار 23 می تواند متغییر باشد و به sdk شما مربوط می شود. دقت کنید به طور معمول نمی تونید پروژه خود را sync کنید چون گوگل ایران را تحریم کرده و بنا به این دلایل شما باید از یک قند شکن استفاده کنید سپس روی دکمه sync کلیک کنید.
بعد از این کار ما یک layout به نام android_cardview_example_tutorial ایجاد کردیم (برای دوستان تازه کار این layout رو باید در مسیر زیر ایجاد کنید )

و layout ما شامل کد های زیر  می باشد در ادامه این کد ها را توضیح میدم

 
با توجه به کد ابتدا ما یک linerlayout داریم که شامل بخش های زیر می شود
شامل چهار cardview که داخل هر cardview یک RelativeLayout برای داشتن کنترل بیشتر بروی هر object و در داخل هر RelativeLayout شامل یک عکس و دو متن می شود .
ما به یکسری از ویژگی ها که در بالا به آن اشاره نشده مثل گرد کردن cardview و همچین ویژگی های در ادامه به آن ها اشاره می کنیم.
cardview یک ویژگی به نام app:cardCornerRadius هست که باعث گرد شدن آن می شود همانند عکس زیر و مقدار ورودی آن هم عدد است. (از این کد در فایل xml استفاده می شود)
 

 
ویژگی دوم app:cardElevation سبب ایجاد یک سایه در زیر خود cardview می شود ولی دقت کنید از اندروید 4.2.2 به بعد ساپورت می شود در صورت گذاشتن در گوشی با اندروید پایین تر نمایش داده نمی شود (منظور سایه است).

این آموزش هم مانند آموزش های قبلی به پایان رسید.
موفق باشید.

مطالعه بیشتر