آموزش اتصال به دیتابیس Mysql در اندروید

امتیاز 1.00 ( 1 رای )

سلام دوستان در این سری از آموزش ها , آموزش اتصال به دیتابیس Mysql در اندروید را می خواهیم به شما آموزش دهیم و دلایل استفاده از دیتابیس شاید می توان گفت بی شمار باشد یکی از آنها خواندن دیتاست شاید بیشترین کاری که می توان با یک دیتابیس انجام داد خواندن و افزوردن (insert) است در ادامه ما بخش های مختلف آن را بررسی می کنیم در ادامه با ما همراه باشید.
قبل از هر کاری ما باید یک دیتابیس ایجاد کنیم این کار را می توانیم به صورت دست دستی یا با کد زیر انجام دهیم.

در بالا فکر نمی کنم نیاز به توضیح داشته باشد باید اسم سایت و نام و پسورد دیتابیس رو قرار دهیم و بعد از آن باید یک دیتابیس ایجاد کنیم my_db هم نام دیتابیس ماست و بررسی می کنیم ایا وصل می شود اگر وصل شود پیام برای شما چاپ می شود در غیر این صورت چیزی نمایش داده نمی شود.
بعد از آن , زمان ایجاد جدول ها (table) های ما است این کار رو هم همانند کار قبل می توانید به صورت دستی یا با استفاده از کد زیر انجام دهید.

در بالا هم برای ایجاد جدول query ما یا همان sql ما به این شکل می شود که یک جدول به نام table1 ایجاد کرده سپس یک فیلد به نام username از نوع char و طول 30 و یک فیلد به نام پسورد از نوع char و به طول 30 و الی آخر.

برای افزودن یا (insert) کردن از کد بالا استفاده می شود یعنی در فیلد username ,  lastname , age به ترتیب دیتا های admin , admin , administrator اضافه می شود.

برای اینکه بیایم و دیتابیس رو بخونیم از متد Get استفاده می کنیم در بالا مقدار فیلد های username و passwrod در دو متغیر به همان نام  ذخیره می شود . سپس ما نتیجه را در یک متغییر به نام result ذخیره می کنیم و میاد انتخاب می کنه فیلد role رو از جدول tabel1 در جایی که username برابر با همان username که در ابتدا گرفتیم و همینطور فیلد پسورد رو. سپس این آرایه را fetch می کنیم و در متغیر row قرار می دهیم و برای به دست اوردن هر ردیف کافی است شماره آن ردیف را بنویسیم و از صفر هم شروع می شود و در آخر ان دیتا را چاپ می کنیم.
شاید تا اینجا خسته شده باشید 🙂 حال به سراغ بخش اندروید می رویم یعنی اتصال mysql به اندروید دوستان یه چیز رو یادم رفت اولش بگم راحترین شکل اتصال به دیتابیس از طریق php است اگر این راه را نخواهید برید باید کلی کلاس  و کد های اضافی برای اتصال بنویسید و سبب افزایش حجم برنامه هم می شود.
دو روش برای اتصال به android به php برای خواندن mysql هست اولین روش :
متد Get
برای این کار از HttpGet و HttpClinet استفاده می کنیم

بعد از اجرای کد بالا حال نیاز داریم تا یک شی از HttpReponse ایجاد کرده تا دیتا را توسط آن مدیریت کنیم به زبان ساده برای دریافت دیتا از HttpResponse استفاده می شود.
روش دوم متد Post

در این روش از URLEncoder,URLConnection استفاده میکنیم urlencoder اطالاعات را encode کرده و URLConnection ارتباط مورد نیاز را برقرار می کند کار کد بالا به زبان ساده این است که مقدار فیلد username  و password را میگیرد.
شاید یکم گیج شده باشید ولی اشکالی ندارد ما درپایین یک مثال جامع استفاده از دیتابیس رو میزنیم تا بیشر آشنا بشید.
فایل MainActivity به شکل زیر می شود.

کد بالا نیاز به توضیح آنچنانی ندارد فقط چند EditText داریم که مقدار آنها رو دریافت می کنیم و دو void داریم که یکیش برای تست ورود و دومی هم برای همین کار است فقط با متد Post است.
کلاس SigninActivity ایجاد کرده سپس کد زیر را  در آن قرار دهید.

کد بالا ممکن است یکسری کلاس هایی دارد که به طور معمول در اندروید وجود ندارد فایل Build.Gradle را باز کرده و خط زیر را به آن اضافه کنید.دوستان کد زیر رو از هیچ سایت ایرانی و یا خارجی نمی تونید پیدا کنید حتما از همین خط زیر استفاده کنید هم حجمش حدودا 3 کیلیوبایت است هم خیلی کاربردی است.

layout بخش activity_main.xml هم همانند زیر ایجاد کنید.

از بخش res > layout >values > string.xml را باز کرده وکد های زیر را به آن اضافه کنید.

چون ما داریم با اینترنت کار می کنیم باید دسترسی یا همان Permission  را در بخش AndroidManifest اضافه کنیم پس خط های زیر را به آن بی افزایید.

تمام شد آموزش خیلی کامل بود 🙂 ولی نیاز به این داشت که شما حداقل قبلا یک بار با php کار کرده بودید در آینده سعی می کنیم مبحث های php را هم برای عزیزان اضافه کنیم تا راحت تر متوجه شوید انشاالله آموزش براتون مفید بوده باشد.
موفق باشید.

مطالعه بیشتر