لاراول (Laravel) چیست ؟

امتیاز 3.50 ( 12 رای )

سلام به همه دوستان عزیز بعد از مدت ها خواستم یک مطلبی منتشر کنم و اون هم در رابطه با لاراول (Laravel) چیست ؟ هست و سعی می کنم ویژگی های منحصر به فرد این فریم ورک زبان php را براتون بیشتر بازش کنم با ما همراه باشید.

لاراول (Laravel) چیست ؟

لاراول یک فریم ورک وب اپلیکیشن هست همراه با syntax فوق العاده تمیز و راحت که امکانت فوق العاده زیادی رو برای برنامه نویسان php فراهم می کنه. اصولا از laravel برای طراحی وب اپلیکیشن های کاستوم استفاده میشه و یک فریم ورک وب هست که خیلی از چیزهایی رو بدون اینکه شما نیاز به ساخت مجددشون کنید براتون فراهم و آماده می کنه و اینکه داشت یادم میفرست open-source هم هست ? توسط یه آقای هم به نام  Taylor Otwell درست شده سرچ کنید هم تویترش و هم repo هاش داخل github هست.

همانطور که در ابتدا گفتم با لاراول دیگه شما چرخ رو ابداع نمی کنید بلکه می آید از چرخ استفاده می کنید از ویژگی های فریم ورک لاراول (Larvael) میشه به موارد زیر اشاره کرد :

  • routing
  • templating HTML
  • authentication
  • wide variety of library
  • Object Oriented

دیزاین پترنی هم که لاراول استفاده می کنه MVC یا همون Model View Controllerهستش خیلی از اپلیکیشن های بزرگ مثل اسنپ بخش سروشون یا server side app که درست کردن برپایه لاراول هست.

یک کم در رابطه با با design pattern یا الگو MVC توضیح بدم.

Model : “مدل” شکل داده ای است که برنامه شما روی آن کار می کند. اگر جدولی از کاربران دارید ، هرکدام با لیستی از پست هایی که ارسال کرده اند ، این مدل شماست

Controller : “کنترل کننده” با این مدل ارتباط برقرار می کند. اگر کاربری بخواهد صفحه پست های خود را ببیند ، کنترل کننده با مدل (اغلب فقط با پایگاه داده) ارتباط برقرار می کند و اطلاعات را بازیابی می کند. اگر کاربر بخواهد پست جدیدی ارسال کند ، کنترل کننده مدل را به روز می کند. کنترل کننده بیشتر منطق برنامه شما را در بر می گیرد.

View : کنترل کننده از این اطلاعات برای ساخت “View” استفاده می کند. View الگویی است که می توان با آن مدل را به آن متصل و نمایش داد و توسط کنترل کننده قابل دستکاری است. نمای کلیه اجزای HTML برنامه شماست.

لاراول از یک Structure به نام Blade templating engine استفاده می کنه که به html این امکان رو میده تا به چندین تکه شکسته بشه و توسط کنترالر مدیریت بشه.

همه چیز در لاراول با route شروع میشه به این شکله که  routes/web.php هر شخصی به این url رکوئست بزنه درخواست در آن بخش handle میشه.

لاراول تقریبا چندسالی هست که توسط برنامه نویسان مورد استقبال قرار گرفته و بین فریم ورک های دیگه یک سرو گردن بالاتره که داخل عکس زیر قابل مشاهده است.

لاراول (Laravel) چیست ؟

نسبت به فریم ورک های دیگر زبان برنامه نویسی php مثل Symfony , CodeIgniter , Cake PHP و Zend معروف ترین Laravel هستش.

یک نمونه route رو در ادامه براتون قرار میدم ببینید.

در اینجا یه route درست کردیم که url درخواست کاربر به شکل زیر میشه.

برای شروع لاراول هم باید اون رو همراه با composer اضافه کنید و بعد از اون شروع به Config بیسیک مربوط به Laravel کنید در آینده آموزش راه اندازی آن را به سایت اضافه می کنم.

شاید بپرسید آیا لاراول یک زبان برنامه نویسی محسوب میشه ؟ (زبان برنامه نویسی لاراول) خب باید بگم کلا این واژه یا جمله غلطه چون زبان برنامه نویسی با فریم ورک خیلی باهم متفاوتن در واقع فریم ورک از یک زبان برنامه نویسی نشات میگیره و زبان برنامه نویسی رو کامل می کنه که در اینجا اون زبان هم PHP هستش.

منبع

موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر