آموزش Viewpager در کاتلین

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

سلام دوستان عزیز در این سری از آموزش برنامه نویسی اندروید (کاتلین) به آموزش Viewpager در کاتلین (kotlin) می پردازیم در این آموزش Viewpager همراه با فرگمنت پیاده سازی می شود تا بتوان راحت داده را برای صفحات مختلف Viewpager ایجاد شود در واقع فرگمنت صفحه های Viewpager ما خواهند بود با ما همراه باشید.
 
پیش نمایش

 
اولین کاری که باید ایجاد کنید یک لایه برای آداپتور Viewpager است در این آموزش یک آداپتور سفارشی برای viewpager ساخته می شود تا شکلی که دوست داریم را برای viewpager تنظیم کنیم.
یک فایل در بخش layout به نام page_layout.xml ایجاد کنید و کدهای زیر را قرار دهید.

در بالا سه تا TextView قرار گرفته که در اولی حروف الفبای انگلیسی کوچک در دومی هم همینطور فقط حروف انگلیسی به صورت بزرگ و در آخرین Textview شماره صفحه نمایش داده خواهد شد.
حال زمان ایجاد آداپتور است یک کلاس به نام AlphabetPagerAdapter.kt ایجاد کرده و کدهای زیر را در آن قرار دهید.

متد های isViewFromObject , getCount و instantiateItem مربوط به خود آداپتور است و نیاز است که تعریف شود از نام هرکدام می توان حدس زد که getCount تعداد آیتم های آداپتور را بر می گرداند isViewFromObject به منظور بررسی view بودن یا نبودن آن استفاده می شود.
instantiateItem هر آیتم را ایجاد می کند اعمال مثل find و functionality برنامه در این بخش تعریف می شود. destroyItem به منظور بهینه سازی gc باید این متد وجود داشته باشد تا اگر viewpager بیشتر از 10 صفحه داشت اتوماتیک حذف و درج آن صورت گیرید.
randomLightColor یک رنگ رندوم برای background ایجاد می کند.
حال وارد activity_main.xml شده و کدهای زیر را قرار دهید.

در بالا یک Viewpager در صفحه قرار گرفته است.
در نهایت کد MainActivity.kt ما همانند زیر خواهد بود.

در بالا یک لیست ساده از خروف الفبا ایجاد شده و به آداپتور پاس داده شده است و در نهایت از آن آداپتور برای Viewpager استفاده شده است.
 
موفق و پیروز باشید.
 
 

مطالعه بیشتر