دیتابیس Room چیست ؟

سلام توسعه دهندگان عزیز در این مقاله به بررسی دیتابیس Room چیست ؟ می پردازیم دیتابیس Room توسط Google در سال 2017 معرفی شد (نام اصلی دیتابیس room در واقع Room persistence library ) در ادامه با ما همراه باشید تا کمی بیشتر با کتاب خانه Room persistence library  آشنا شوید.
 

دیتابیس Room چیست ؟

در چند کلمه یک دیتایس ORM (قبلا این واژه را توضیح دادیم و ویژگی این نوع دیتابس ها را بیان کردیم از این لینک استفاده کنید) Room یک لایه انتزاعی از دیتابیس SQLite را فراهم می کند و همینطور شامل تمامی قدرت های SQLite بوده و ضعف های آن برطرف شده است در واقع یک نوع دیتابیس کامل ساده را می توان در Room persistence library پیاده کرد دیگر نیازی نیست کلی کد فقط برای ساخت دیتابیس نوشته شود با 3 الی 5 خط کد دیتابیس ساخته می شود رکورد های ایجاد می شود داده ها Insert می شود تمامی امکانات از جمله عملیات CURD (درح (Insert) حذف (Delete) ساخت (Create) و بروزرسانی (Update) ) در دیتابیس Room وجود دارد و قابل استفاده است.
امکان ایجاد حالت Cache با استفاده از دیتابیس Room وحود دارد چون که این دیتابیس فوق العاده سریع هست به همین علت در Document اصلی مربوط به کتابخانه Room نوشته شده است “می توانید از دیتابیس Room به منظور ایجاد حالت Cache برای زمانی که کاربر به اینترنت وصل نیست استفاده کنید.”
متن اصلی

The Room persistence library provides an abstraction layer over SQLite to allow for more robust database access while harnessing the full power of SQLite. The library helps you create a cache of your app’s data on a device that’s running your app. This cache, which serves as your app’s single source of truth, allows users to view a consistent copy of key information within your app, regardless of whether users have an internet connection.

دیتابیس Room از سه بخش اصلی تشکیل می شود که عبارتند از :
Database : که شامل Connection مورد نیاز برای ارتباط با دیتابیس است.
Entity : شامل جدول های ساخته شده درون دیتابیس است از آن می توان به عنوان دریافت داده نیز استفاده شود.
DAO : جهت دسترسی به داده های دیتابیس است.
در عکس زیر ارتباطات که بین سه لایه بالا وجود دارد ذکر شده است.

این مقاله هم به پایان رسید.
موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر