تجربه کاربری یا UX چیست ؟

سلام دوستان امروز به بررسی تجربه کاربری یا UX چیست ؟ خواهیم پرداخت فاکتور های مختلفی برای بررسی UI وجود دارد در ادامه تفاوت بین UI و UX را نیز مورد بررسی قرار خواهیم داد در ادامه با ما همراه باشید.
 
UX مخفف User Experience یا تجربه کاربری است در واقع Ux بازخورد عاطفی و عمومی است که کاربر در مراحل مختلف استفاده از محصول به دست می آورد از نظر محصولات دیجیتال، مانند وب سایت ها یا برنامه های کاربردی است.UX بر اساس چندین عامل کلیدی مانند قابلیت استفاده، کاربرد، مطلوبیت، جذابیت، سرعت کار و غیره است. اگر تمام منطق و مسائل احتمالی اجرای محصول در زندگی واقعی به طور صحیح مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته و طراحی شده باشد، این امر تجربه کاربر مثبت را به وجود می آورد که به این معنی است که کاربران قادر به پاسخگویی به نیازهای خود در راه سریع، آسان و دلپذیر هستند. تجربه کاربر مثبت یکی از قوی ترین عامل حفظ کاربران است.
من طراحی UX را به عنوان فرآیند طراحی پیچیده توصیف می کنم که عمدتا بر تجربه ای است که کاربر در فرآیند تعامل و استفاده از محصول و ایده های شما نظر مثبت خود را اعلام می کند. چرا این نظر مهم است ؟
از آنجایی که احساسات و تجربیات مثبت، مردم را خوشحال می کند، کاربران خوشحال کسانی هستند که می خواهند به محصول شما بازگردند و دوباره از تاثیر و محبوبیت آن بهره ببرند.چنین جریان یک پایه عالی و پایدار برای کسب و کار موفق و یا هر چیز دیگری است که هدف محصول است.بنابراین، در دنیای مدرن رقابت بالا در حوزه طراحی وب / برنامه، محصول ابتدا باید مشکل کاربر را حل کند و ترجیحا احساسات مثبت را در این فرآیند ایجاد کند.
ویژگی های UX عبارتند از :

  • UX research (جستجو کاربر)
  • UX wireframing
  • UX prototyping
  • UI design (طراحی بصری و تعاملی)
  • User Testing (بررسی توسط کاربر)

UX research

UX research and UX wireframing مرحله تبدیل شدن به پایه واقعی برای محصول طراحی شده است. دوره زمانی است که طراح با تمام منطق و عملکرد یک برنامه یا وب سایت کار می کند. این زمان برای ایجاد پوسته، اتصالات و انتقال است. باید استفاده هرچه راحتر را برای کاربر فراهم کنیم کاربر نباید برای انجام کار ها بیش از حد فکر کند. شاید بپرسید UX خوب چیست ؟ UX خوب تجربه کاربرای (UX) است که کاربر در آن برای کارکردن با اجزا زیاد فکر نکند , نیازی به یاد داشتن جزئیات زیادی نداشته باشد , همه چیز سریع کار کند همه کار به صورت واضح انجام شود آن را می توان یک Ux خوب به شمار آورد.

UX wireframing

مرحله ای است که باید به شدت مبتنی بر تحقیقات کاربر، تحقیقات رقابتی و تجزیه و تحلیل تمام داده های به دست آمده باشد در نتیجه طرح واضح ایجاد می شود و پیچیدگی آن بستگی به عملکرد محصول دارد.
 

 

UX prototyping

شبیه سازی یا نمونه سازی از محصول نهایی که به منظور تست قبل از اجرا مورد استفاده قرار می گیرد را گویند شاید بتوان prototype را در یک عکس خلاصه کرد.
 

UI design

تعریف، نگاه و احساس، ارائه و تعامل محصول است سخت ترین سوال تفاوت بین UI و Ux است که هنوز هم به درستی جواب داده نشده است.
 

 

تفاوت بین UI و UX چیست ؟

Ux  سمت کاربر است و Ui سمت برنامه نویس یا طراح است از این نمی توان گذشت که به گونه ای هر دو به طراح یا برنامه نویس بر می گردد چون UI توسط طراح طراحی می شود و اگر خوب باشد Ux کاری خوبی به جا خواهد گذاشت پس به طراح بستگی دارد. به یک مثال کاربردی می پردازیم که مفهموم UI و UX را بیان می کند.
اگر محصول را به عنوان بدن انسان در نظر بگیریم استخوان ها کد را ارائه می کنند که ساختار ما را می چیند (پس استخوان می شود ساختار یا Structure ما ) این بخش همان UI کار ما است.
اندام ها همان Ux کار ما هستند » اندازه گیری بهبود سازی بخشی از Ux هستند. Ui شاید مثل لوازم آرایشی باشند و باعث بهتر شدن پوست شوند.
 
موفق و پیروز باشید.
 

مطالعه بیشتر