چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم ؟

چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم ؟ شاید سوالی باشد که هر برنامه نویسی از خودش بپرسد چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم ؟ این جمله اولین بار توسط Doug Linder مطرح شد در ادامه به بررسی چگونه یک برنامه نویس حرفه ای شویم ؟ خواهیم پرداخت با ما همراه باشید.
Doug Linder می گوید : برنامه نویس خوب  شخصی است که همیشه دو طرف خیابان ار قبل از رد شدن از آن نگاه می کند !
ده مورد که سبب می شود در آینده برنامه نویس خوبی شوید را در ادامه باهم بررسی می کنیم.

1-بروی بخش های ساده بیشتر کار کنید

منظور از بخش های ساده دانستن یک Concept (مفهوم) کلی از بخش های کاربردی و ساده ترین بخش هاست شما اگر بخواهید در یک شرکت استخدام شوید لازم دارید مفهوم کلی از برنامه نویسی را درک کرده باشید در صورتی که Concept را درک نکرده باشید هیچ گاه یک برنامه نویسی موفق نخواهید با یک مثال ساده این بخش را جمع می کنم اگر شما مفهوم یک زبان برنامه نویسی  ( مثلا جاوا ) را به درستی درک کرده باشید می توانید زبان های برنامه نویسی دیگر را در کمتر از یک ماه یاد بگیرید !

2-برای خط به خط کدتان Comment قرار دهید

هرچقدر هم که برنامه نویس خوبی باشید اگر برای مدتی کدهایی را که قبلا نوشتید را بررسی نکنید ممکن است بخشی از آن را فراموش کنید پس بهتر است برای هر بخشی که کمی پیچیدگی دارد توضیح دهید که این بخش به طور مثال چه کاری یا چه عملیاتی را انجام میدهد به این فن question tags گفته می شود و بیشتر مواقع ما کلمات how , what شروع می شود.

3-با کمک به دیگران بیشتر یاد میگیرد

شما هرچقدر که با کد سروکار داشته باشید این عمل باعث می شود که هم کدهایی که قبلا بروی آنها کار کردید از ذهنتان فراموش نشود و بیشتر بروی آن تسلط پیدا کنید و همینطور به دنبال بخش هایی که قبلا کار نکرده بودید بگردید.

4-ساده , منطقی و قابل فهم کد بنویسید

در برنامه نویسی فرمول Kiss یا Keep it simple and short بسیار کاربردی تر است سعی کنید کدهای منطقی بنویسید تا پیچیده ! برخی افراد فقط برای نمایش دادن توانایی هایشان کدهای complex می نویسند اما تجربه نشان داده کدهای ساده بیشتر مواقع به خوبی کار می کنند و فهم آنها نیز برای برنامه نویس راحت تر است.

5-زمان بیشتری برای آنالیز مشکل قرار دهید

در صورتی که ابتدا یک مشکل را آنالیز کنید در زمان کمتری می توانید آن را حل کنید . همیشه ابتدا به دنبال حل سریع مشکل نباشید بلکه آن را به صورت دقیق آنالیز کنید آن زمان متوجه می شوید که چقدر سریع تر مشکلتان حل می شود.

6-ابتدا کد خود را تجزیه تحلیل و بررسی کنید

اگرچه کمی سخت است اما بهتر از این است که شخص دیگری این کار را برای شما انجام دهد ! سعی کنید همیشه بی طرفانه کد خود را بررسی کنید به طور مثال نوشتن یکسری متودها باعث اضافه بار سیستم می شود اگر در هنگام بررسی به همچین موردی برخورد کردید آن قطعه کد را با کدی بهتر جایگزین کنید.

7-نا امیدانه به تغییر تکنولوژی نگاه نکنید

بسیاری از افراد برای اینکه ابتدا یک زبان برنامه نویسی را به عنوان زبان تخصصی خود انتخاب می کنند در اواسط راه چون یک زبان برنامه نویسی دیگر آمده که قدرتمند تر است از اینکه زبان برنامه نویسی خودشان را انتخاب کرده اند پشیمان می شوند ! که کاملا اشتباه است هر زبان برنامه نویسی جایگاه خودش را دارد و امکان پیشرفت در آن زبان وجود دارد.

8-Document ها را مطالعه کنید

یکی از بخش های مهم و اساسی در برنامه نویسی خواندن Document ها آن زبان برنامه نویسی از سایت رسمی اش است ! همیطور باید Api هایی که در رابطه با آن زبان برنامه نویسی است را به خوبی مطالعه کنید در بیشتر مواقع سایت های رسمی می توانند بهترین منبع و بهترین مثال ها را به شما عرضه کند.

9-از کدهای دیگران نیز می توانید یادبگیرید

خواندن سورس کد افراد دیگر خیلی می تواند به برنامه نویسی شما کمک کند به طور مثال شما می توانید Structure یک پروژه را که چگونه بسته شده است را یاد بگیرید به طور مثال نحوه تعریف متغیر ها , متودها و…

10-زمانی که راه حل را می دانید کد نویسی کنید

شروع کردن کد نویسی همیشه خوب نیست برای مثال شما تا راه حل یک مسئله را ندانید فقط وقت خود را دور ریخته اید سعی کنید ابتدا راه حل را داشته باشید یا به دست آورده باشید اگر بخشی از مسئله را می دانید کد نویسی انجام دهید ولی توصیه می کنم همیشه راه حل یک مسئله را داشته باشید تا بتوانید راحت تر کدنویسی را به پایان برسانید.
و توصیه آخر که در بالا لیست نشده است هیچوقت خودتان را با دیگران مقایسه نکنید.
 
موفق باشید.
 

مطالعه بیشتر