آموزش بارگذاری عکس و Caching در برنامه نویسی اندروید
سلام دوستان در این سری از آموزش برنامه نویسی اندروید به آموزش بارگذاری عکس و Caching در برنامه نویسی اندروید می پردازیم اگر دوستان پست قبلی مربوط به بارگذاری (لود) عکس از وب سرور را مطالعه کنند بسیار بهتر است ولی در اینجا ما یک بخش جدید به نام Caching داریم که در ادامه آن را توضیح خواهیم داد با ما همراه باشید.
شاید زیاد جالب نباشد تا هر دفعه عکس های تکراری از سطح اینترنت دوباره بارگذاری شوند پس بهتر است آنها در جایی ذخیره شود در صورت تکراری بودن از سطح حافظه داخلی باگذاری شود تا از سطح اینترنت این کار باعث می شود تا زیاد از bandwidth استفاده نشود تا اینجا کمی با مفهوم Caching آشنا شدید.
ابتدا باید یک کلاس ایجاد کنیم تا عکس را از اینترنت بخواند (دانلود کند).
پس یک فایل جاوا به نام ImageLoader.java ایجاد کرده و کد های زیر را در آن قرار دهید.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93 94 95 96 97 98 99 100 101 102 103 104 105 106 107 108 109 110 111 112 113 114 115 116 117 118 119 120 121 122 123 124 125 126 127 128 129 130 131 132 133 134 135 136 137 138 139 140 141 142 143 144 145 146 147 148 149 150 151 152 153 154 | package ir.programchi; import java.io.File; import java.io.FileInputStream; import java.io.FileNotFoundException; import java.io.FileOutputStream; import java.io.InputStream; import java.io.OutputStream; import java.net.HttpURLConnection; import java.net.URL; import java.util.Collections; import java.util.Map; import java.util.WeakHashMap; import java.util.concurrent.ExecutorService; import java.util.concurrent.Executors; import android.app.Activity; import android.content.Context; import android.graphics.Bitmap; import android.graphics.BitmapFactory; import android.widget.ImageView; public class ImageLoader { MemoryCache memoryCache=new MemoryCache(); FileCache fileCache; private Map<ImageView, String> imageViews=Collections.synchronizedMap(new WeakHashMap<ImageView, String>()); ExecutorService executorService; public ImageLoader(Context context){ fileCache=new FileCache(context); executorService=Executors.newFixedThreadPool(5); } final int stub_id=R.drawable.ic_launcher; public void DisplayImage(String url, ImageView imageView) { imageViews.put(imageView, url); Bitmap bitmap=memoryCache.get(url); if(bitmap!=null) imageView.setImageBitmap(bitmap); else { queuePhoto(url, imageView); imageView.setImageResource(stub_id); } } private void queuePhoto(String url, ImageView imageView) { PhotoToLoad p=new PhotoToLoad(url, imageView); executorService.submit(new PhotosLoader(p)); } private Bitmap getBitmap(String url) { File f=fileCache.getFile(url); //from SD cache Bitmap b = decodeFile(f); if(b!=null) return b; //from web try { Bitmap bitmap=null; URL imageUrl = new URL(url); HttpURLConnection conn = (HttpURLConnection)imageUrl.openConnection(); conn.setConnectTimeout(30000); conn.setReadTimeout(30000); conn.setInstanceFollowRedirects(true); InputStream is=conn.getInputStream(); OutputStream os = new FileOutputStream(f); Utils.CopyStream(is, os); os.close(); bitmap = decodeFile(f); return bitmap; } catch (Throwable ex){ ex.printStackTrace(); if(ex instanceof OutOfMemoryError) memoryCache.clear(); return null; } } //decodes image and scales it to reduce memory consumption private Bitmap decodeFile(File f){ try { //decode image size BitmapFactory.Options o = new BitmapFactory.Options(); o.inJustDecodeBounds = true; BitmapFactory.decodeStream(new FileInputStream(f),null,o); //Find the correct scale value. It should be the power of 2. final int REQUIRED_SIZE=70; int width_tmp=o.outWidth, height_tmp=o.outHeight; int scale=1; while(true){ if(width_tmp/2<REQUIRED_SIZE || height_tmp/2<REQUIRED_SIZE) break; width_tmp/=2; height_tmp/=2; scale*=2; } //decode with inSampleSize BitmapFactory.Options o2 = new BitmapFactory.Options(); o2.inSampleSize=scale; return BitmapFactory.decodeStream(new FileInputStream(f), null, o2); } catch (FileNotFoundException e) {} return null; } //Task for the queue private class PhotoToLoad { public String url; public ImageView imageView; public PhotoToLoad(String u, ImageView i){ url=u; imageView=i; } } class PhotosLoader implements Runnable { PhotoToLoad photoToLoad; PhotosLoader(PhotoToLoad photoToLoad){ this.photoToLoad=photoToLoad; } @Override public void run() { if(imageViewReused(photoToLoad)) return; Bitmap bmp=getBitmap(photoToLoad.url); memoryCache.put(photoToLoad.url, bmp); if(imageViewReused(photoToLoad)) return; BitmapDisplayer bd=new BitmapDisplayer(bmp, photoToLoad); Activity a=(Activity)photoToLoad.imageView.getContext(); a.runOnUiThread(bd); } } boolean imageViewReused(PhotoToLoad photoToLoad){ String tag=imageViews.get(photoToLoad.imageView); if(tag==null || !tag.equals(photoToLoad.url)) return true; return false; } //Used to display bitmap in the UI thread class BitmapDisplayer implements Runnable { Bitmap bitmap; PhotoToLoad photoToLoad; public BitmapDisplayer(Bitmap b, PhotoToLoad p){bitmap=b;photoToLoad=p;} public void run() { if(imageViewReused(photoToLoad)) return; if(bitmap!=null) photoToLoad.imageView.setImageBitmap(bitmap); else photoToLoad.imageView.setImageResource(stub_id); } } public void clearCache() { memoryCache.clear(); fileCache.clear(); } } |
یک فایل دیگر به نام MemoryCache.java ایجاد کرده و کدهای زیر را در آن قرار دهید این فایل بعد از اینکه عکس دانلود شد آن را با یک آیدی منحصر به فرد در حافظه ذخیره کنیم.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 | package ir.programchi; import java.util.Collections; import java.util.Iterator; import java.util.LinkedHashMap; import java.util.Map; import java.util.Map.Entry; import android.graphics.Bitmap; import android.util.Log; public class MemoryCache { private static final String TAG = "MemoryCache"; private Map<String, Bitmap> cache=Collections.synchronizedMap( new LinkedHashMap<String, Bitmap>(10,1.5f,true));//Last argument true for LRU ordering private long size=0;//current allocated size private long limit=1000000;//max memory in bytes public MemoryCache(){ //use 25% of available heap size setLimit(Runtime.getRuntime().maxMemory()/4); } public void setLimit(long new_limit){ limit=new_limit; Log.i(TAG, "MemoryCache will use up to "+limit/1024./1024.+"MB"); } public Bitmap get(String id){ try{ if(!cache.containsKey(id)) return null; //NullPointerException sometimes happen here http://code.google.com/p/osmdroid/issues/detail?id=78 return cache.get(id); }catch(NullPointerException ex){ ex.printStackTrace(); return null; } } public void put(String id, Bitmap bitmap){ try{ if(cache.containsKey(id)) size-=getSizeInBytes(cache.get(id)); cache.put(id, bitmap); size+=getSizeInBytes(bitmap); checkSize(); }catch(Throwable th){ th.printStackTrace(); } } private void checkSize() { Log.i(TAG, "cache size="+size+" length="+cache.size()); if(size>limit){ Iterator<Entry<String, Bitmap>> iter=cache.entrySet().iterator();//least recently accessed item will be the first one iterated while(iter.hasNext()){ Entry<String, Bitmap> entry=iter.next(); size-=getSizeInBytes(entry.getValue()); iter.remove(); if(size<=limit) break; } Log.i(TAG, "Clean cache. New size "+cache.size()); } } public void clear() { try{ //NullPointerException sometimes happen here http://code.google.com/p/osmdroid/issues/detail?id=78 cache.clear(); size=0; }catch(NullPointerException ex){ ex.printStackTrace(); } } long getSizeInBytes(Bitmap bitmap) { if(bitmap==null) return 0; return bitmap.getRowBytes() * bitmap.getHeight(); } } |
حالا یک فایل به نام FileCache.java ایجاد کرده و کد های زیر را در آن قرار دهید.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 | package ir.programchi; import java.io.File; import android.content.Context; public class FileCache { private File cacheDir; public FileCache(Context context){ //Find the dir to save cached images if (android.os.Environment.getExternalStorageState().equals(android.os.Environment.MEDIA_MOUNTED)) cacheDir=new File(android.os.Environment.getExternalStorageDirectory(),"eduImages"); else cacheDir=context.getCacheDir(); if(!cacheDir.exists()) cacheDir.mkdirs(); } public File getFile(String url){ //I identify images by hashcode. Not a perfect solution, good for the demo. String filename=String.valueOf(url.hashCode()); //Another possible solution (thanks to grantland) //String filename = URLEncoder.encode(url); File f = new File(cacheDir, filename); return f; } public void clear(){ File[] files=cacheDir.listFiles(); if(files==null) return; for(File f:files) f.delete(); } } |
این کلاس برای ایجاد فایل ها و فولدر مربوط به هر عکس استفاده می شود.
یک فایل دیگر به نام Utils.java ایجاد کرده و کد های زیر را در آن قرار دهید.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 | package ir.programchi; import java.io.InputStream; import java.io.OutputStream; public class Utils { public static void CopyStream(InputStream is, OutputStream os) { final int buffer_size=1024; try { byte[] bytes=new byte[buffer_size]; for(;;) { int count=is.read(bytes, 0, buffer_size); if(count==-1) break; os.write(bytes, 0, count); } } catch(Exception ex){} } } |
کد بالا هم برای نوشتن فایل استفاده می شود یعنی یک ورودی دارد و یک خروجی به ما تحویل میدهد.
حالا وارد layout خود شده و کد های زیر را در آن قرار دهید نام آن در اینجا برابر با activity_main.xml است.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | <RelativeLayout xmlns:android="http://schemas.android.com/apk/res/android" xmlns:tools="http://schemas.android.com/tools" android:layout_width="match_parent" android:layout_height="match_parent" > <Button android:id="@+id/btnLoadImage" android:layout_width="wrap_content" android:layout_height="wrap_content" android:layout_centerHorizontal="true" android:onClick="btnLoadImageClick" android:text="Load Image" /> <ImageView android:id="@+id/imageView1" android:layout_width="match_parent" android:layout_height="200dp" android:layout_centerInParent="true" android:padding="10dp" android:scaleType="fitXY" android:src="@drawable/ic_launcher" /> </RelativeLayout> |
در بالا یک ImageView و یک Button قرار گرفته است از دکمه برای انجام action و Imageview برای نمایش عکس استفاده شده است.
سپس وارد MainActivity.java شده و کدهای زیر را قرار دهید.
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 | package ir.programchi; import android.app.Activity; import android.os.Bundle; import android.view.View; import android.widget.ImageView; public class MainActivity extends Activity { private ImageView imgView; private ImageLoader imgLoader; private String strURL = "http://cdn2.ubergizmo.com/wp-content/uploads/2013/08/android-screen-900-640x336.jpg"; @Override public void onCreate(Bundle savedInstanceState) { super.onCreate(savedInstanceState); setContentView(R.layout.activity_main); imgView = (ImageView) findViewById(R.id.imageView1); imgLoader = new ImageLoader(this); } public void btnLoadImageClick(View v){ imgLoader.DisplayImage(strURL, imgView); } } |
همانطور که می بینید کد زیادی در بخش اصلی برنامه استفاده شده است .
دسترسی های را نیز فراموش نکنید وارد فایل AndroidManifest.xml شده و دسترسی های زیر را اضافه کنید.
1 2 | <uses-permission android:name="android.permission.INTERNET" /> <uses-permission android:name="android.permission.WRITE_EXTERNAL_STORAGE" /> |
این آموزش هم به پایان رسید.
موفق و موید باشید.
بهتر بود اول منبع رو ذکر می کردید
دوست عزیز از منبع خاصی استفاده نشده است در صورت تکرار آیپی شما (5.75.195.204) در بلاک لیست قرار خواهد گرفت.
موفق باشید.
ببخشید فایل های Memorycach.java رو نذاشتید که
سلام قرار گرفت .