آموزش Drag and Drop در برنامه نویسی اندروید

سلام دوستان در این سری از آموزش برنامه نویسی اندروید به آموزش Drag and Drop در برنامه نویسی اندروید می پردازیم همانطور که نام آن پیدا است برای جابه جای اجسام (View ها) مورد استفاده قرار می گیرد در ادامه می توانید ویدیویی که برای شما آماده کردیم را مشاهده کنید تا Drag and Drop را بهتر درک کنید با ما همراه باشید.

 
در حالت کلی Drag and Drop شامل چهار حالت می شود که عبارتند از :

  • STARTED : زمانی که شروع به Drag کردن می کنید startDrag() شروع شده و به سیستم می گوید که درگ رو شروع کند و  برای اینکه Listener داشته باشیم برای View های مختلفمون تا بتوانیم آنها را کنترل کنیم باید از ACTION_DRAG_STARTED استفاده کنیم این متود در STARTED قرار گرفته است.
  • CONTINUING : زمانی که کاربر هنوز درحال درگ کردن باشد یا درگ کردن کاربر از نظر برنامه نویسی ادامه دار باشد.
  • DROPPED : زمانی که کاربر از درگ کردن منصرف شده و Object را رها می کند.
  • ENDED : بعد از اینکه DROPPED انجام می شود یک رویداد به نام ACTION_DRAG_ENDED اجرا می شود تا تمام شدن کار را اعلام کند همانند Listener عمل می کند در بالا ACTION_DRAG_STARTED شروع کننده و در اینجا ACTION_DRAG_ENDED تمام کننده Listener است.

 
در ابتدا وارد layout خود شده و کد های زیر را در آن قرار دهید نام layout در اینجا برابر با activity_main.xml است.

یک مقدار structure کد های بالا کمی پیچیده است.
ابتدا یک LinearLayout کلی داریم که تمامی اجزا در آن قرار گرفته است سپس به دو LinearLayout دیگر تقسیم شده که در اولی اجزای اصلی ما قرار گرفته است و یک LinearLayout  دیگر که باز در آن LinearLayout  قرار گرفته است.
سپس کد MainActivity.java را باز کرده و کد های زیر را در آن قرار دهید در ادامه آن را توضیح خواهیم داد.

 
در بالا ابتدا یک void به نام findViews برای به دست آوردن View های مربوطه استفاده شده است. void دوم implementEvents برای ایجاد کلیک طولانی یا LongClick استفاده شده است و بخش مربوط به درگ رو هم که بالاتر توضیح دادیم که هر کدام چه عملی را انجام می دهند.
 
این آموزش هم به پایان رسید.
 
موفق و موید باشید.
 

مطالعه بیشتر