آموزش Time Picker در برنامه نویسی اندروید

سلام دوستان در این سری از آموزش برنامه نویسی اندروید به آموزش TimePicker در برنامه نویسی اندروید می پردازیم از Time Picker همانطور که از نام آن معلوم است برای گرفتن زمان استفاده می شود در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه استفاده از آن را یاد بگیرید.
onTimeSetListener یکی از کلاس های Time Picker است هر Time Picker شامل پنج آرگومان اصلی است .

  • Context :  این بخش را به صورت کامل جداگانه توضیح داده ایم و از حوصله این بخش خارج است که دوباره آن را توضیح دهیم می توانید در سایت context را جستجو کنید.
  • CallBack Function : مقدار برگشتی است که کاربر چه چیزی رو انتخاب کرده است و خودش به دو بخش تقسیم می شود.
    • int hourOfDay : مقدار ساعتی که کاربر در دیالوگ Time Picker انتخاب کرده است در آن ذخیره می شود.
    • int minute : مقدار دقیقه ای که کاربر در دیالوگ Time Picker انتخاب کرده است در آن ذخیره می شود.
  • int mHours :  مقدار ساعت فعلی را در دیالوگ Time Picker نمایش میدهد.
  • int mMinute : مقدار دقیقه ی فعلی را در دیالوگ Time Picker نمایش میدهد.
  • boolean false : اگر این مقدار برابر با false باشد فرمت زمان را به صورت 24 ساعته نمایش میدهد در غیر اینصورت یعنی اگر برابر با true باشد به صورت 24 ساعته نمایش میدهد.

برای اینکه بهتر آن را متوجه شوید ما یک مثالی برای شما آماده کرده ایم.
وارد فایل activity_main.xml شده در مسیر res/layout قرار دارد در صورتی که وجود نداشت آن را بسازید و کد زیر را در آن قرار دهید.

در بالا ما یک دکمه قرار داده ایم تا دیالوگ Timepicker را نمایش دهد و یک EditText تا مقدار result ما در آن نمایش پیدا کند.
و حالا یک فایل به نام MainActivity.java ایجاد کرده و کد زیر را در آن قرار دهید (این کد مربوط به اکتیویتی ما می شود)

در اینبار ما کلیک دکمه خودمان را به جور دیگه ایجاد کردیم اگر دقت کرده باشید از implements به نام View.OnClickListener استفاده کردیم و دکمه خودمان را به شکل زیر register کردیم.

سپس بعد از آن یک void به نام OnClick ایجاد کردیم و زمانی که بروی دکمه کلیک می شود وارد آن می شویم ابتدا بررسی کردیم که اگر view ما برابر با btnTimePicker بود بتوانیم کارهایی انجام دهیم شاید خواستید چهار دکمه تعریف کنید در اون صورت این if بدرد شما می خورد از Calendar برای به دست آوردن ساعت و دقیقه استفاده کردیم همانطور که گفتیم Timepicker مقداری ورودی دارد پس باید این مقادیر رو به دست بیاریم.
سپس برای اینکه یک از Timepicker خودمان یک instance (نمونه ) بسازیم از کلاس TimePicker استفاده شده است , mHour, mMinute, false این مقادیر را بالاتر توضیح دادیم ! و در آخر هم برای نمایش آن از show استفاده کردیم.
 
این آموزش هم به پایان رسید.
 
موفق و موید باشید.
 

مطالعه بیشتر