Permission یا دسترسی در برنامه نویسی اندروید چیست ؟

سلام دوستان در این سری از آموزش های برنامه نویسی اندروید به بررسی Permission یا دسترسی در برنامه نویسی اندروید می پردازیم در ادامه با ما همراه باشید.
Permission به دسترسی هایی که به برنامه اجازه می دهد کاری انجام دهد. دسترسی هایی که شما در برنامه قرار می دهید در هنگام نصب قابل رویت است و در گوشی های جدید سامسونگ می توان این دسترسی ها را کنترل کرد یعنی آن ها روشن یا خاموش کرد بعضی از گوشی های Lg نیز این قابلیت را دارند و این دسترسی ها هم بعد از نصب برنامه قابل رویت است اصلا چرا ما به درسترسی احتیاج داریم ؟
وقتی بخواهیم با اینترنت در اندروید کار کنیم (به طور مثال یک فایل را توسط برنامه خودمان دانلود کنیم ) نیاز داریم تا از اینترنت گوشی استفاده کنیم برای همین باید آن دسترسی را در AndroidManifest تعریف کنیم .
حال اگر این دسترسی را در برنامه قرار ندهیم چه اتفاقی رخ می دهد ؟
به طور معمول برنامه در صورتی که دسترسی (permission) مورد نیاز را نداشته باشید Force close یا  Force stop می شود پس اضافه کردن این دسترسی ها واجب است.

ما در APi 23 اندروید حدودا 300 دسترسی مختلف داریم به طور دقیق 291 عدد

در پایین لیستی از این دسترسی ها رو می بینید

 
با استفاده از کد زیر می توانید کل دسترسی ها را به دست آورید.
 
البته ما دسترسی هایی به نام Runtime Permission داریم که به آن دسترسی در زمان اجرا می گویند یعنی به طور مثال اگر خواستید از اینترنت استفاده کنید در همان لحظه از کاربر سوال می شود که آیا اجزا می دهید به طور مثال از اینترنت استفاده کنم. به زودی این دسترسی را هم توضیح کامل و جامع تری خواهیم داد.
 
این آموزش هم به پایان رسید.
 
موفق باشید.

مطالعه بیشتر