آموزش TabLayout با استفاده از ViewPager و Fragments

سلام دوستان با آموزش TabLayout با استفاده از ViewPager و Fragments باز بازگشتیم خب اصلا این Tablayout به چه دردی میخوره ؟! در جواب به این سوال یکسری از متدها برای پیاده سازی متریال دیزان استفاده از Tablayout و دسته بندی اکتیویتی های مختلف است پس دو کار برای ما انجام می دهد و استفاده از آن هم مثل آب خوردن است زیاد دیگه سرتون رو درد نمیارم میرم بخش کد.در ادامه با ما همراه باشید. برای استفاده از Tablayout نیاز به اضافه کردن Design Support در فایل گریدل هست مثل همیشه باید قند شکنمون رو روشن کنیم علتش رو هم در این پست گفته ایم می توانید آن را مطالعه کنید
خب پس فایل Gradle را باز کرده و خط زیر رو در آن قرار دهید.

فقط دوستان توجه کنند باید Desgin مربوط به Sdk که شما نصب کردید را قرار دهید در این جا ما از Sdk ورژن 23 استفاده کرده ایم ممکن است برای شما به طور مثال 25 باشد پس تغییرات رو خودتان اعمال کنید.
در اینجا ما باید سه فایل xml ایجاد کرده این سه فایل همان View های ما برای ViewPager خواهند بود و اسم آنها به ترتیب tab.xml , tab2.xml و Tab3.xml خواهند بود.
تب اول

تب دوم

تب سوم

خب تا اینجا خوب پیش رفتیم حالا باید 3 تا کلاس جاوا مرتبط با این 3 Layout که ساخته شده بسازیم همانند زیر می شود کلاس های ما.
tab1.java

tab2.java

tab3.java

حال زمان ساخت Pager.java می رسد این کلاس ارتباط بین ViewPager را با  Fragment های ساخته شده برقرار می کند
فایل Pager به شکل زیر می شود.

زمان حذف Actionbar می رسد وارد فایل style.xml شده سپس تغییرات زیر را اعمال کنید.

 
خب کلاس های خودمان رو هم ساختیم حالا باید صفحه اصلی برنامه رو بسازیم که این کلاس ها و View ها در آن نمایش داده خواهند شد
فایل Activiy_Main.xnl همانند زیر می شود در آن View Pager و Tab را قرار داده ایم

و در  آخر کد java بخش Mainactivity که به شکل زیر می شود در زیر بخش main را گسترش داده و از بخش AppCompatActivity ابزار TabLayout را فراخوانی کرده ایم (علت این فراخوانی برای کلیک بروی هر یک از Tab هاست)

آموزش به پایان رسید انشااالله در آینده با آموزش های بیشتری باز خواهیم گشت .
 

مطالعه بیشتر