Node.js چیست ؟

امتیاز 3.00 ( 1 رای )

سلام دوستان گرامی در این مقاله به بررسی Node.js چیست ؟ می پردازیم در واقع در زبان ساده با استفاده از Node.js می توان کدی یا برنامه ای را اجرا کرد در واقع بیشتر از node.js در جایی استفاده می شود که قابل اجرا یا Execute باشد در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر به بررسی Node.js و ویژگی ای Node.js بپردازیم. Node.js یک پلتفرم بر اساس زبان جاوا اسکریپت است که امروزه توانسته با استفاده از تکنولوژی رویداد محوری که درون خود پایه گذاری کرده است، بسیاری از برنامه‌نویسان را جذب خود کند
 

Node.js چیست ؟

Node.js در واقع JavaScript run-time environment محیط زمان احرا جاوا اسکریپت است به نظر خوب میرسه ولی چه جوری کار می کند Node.js یک پلتفرم کدنویسی سمت سرور است که بر پایه موتور جاوا اسکریپت مرورگر گوگل‌ کروم کدنویسی شده استاین پلتفرم توسط رایان داهل در سال ۲۰۰۹ ایجاد شده است و در حال حاضر آخرین نسخه آن ورژن 0.10.36 می‌باشد.
js بر اساس موتور جاوا اسکریپتی گوگل موسوم به V8 طراحی شده است. اگر بخواهیم درباره این موتور توضیحی مختصر بدهیم باید بگوییم که این موتور توسط گوگل طراحی شده تا کدهای جاوا اسکریپتی را درون خودش سریع‌تر از قبل کامپایلر و اجرا نماید. این موتور به صورت متن باز منتشر شده و به زبان برنامه‌نویسی ++C نوشته‌شده است.
پلتفرم Node.js محدود به هیچ مرورگری نیست ضمن اینکه قابلیت اجراشدن در انواع سیستم‌عامل‌های ویندوز، لینوکس و مک را نیز دارد.
جامعه بزرگی از مصرف‌کنندگان Node.js می‌تواند یک عامل مهم در انتخاب این پلتفرم باشد. شرکت‌های بزرگی همچون Yahoo ،Microsoft ،Paypal ،eBay و … که از Node.js استفاده می‌کنند و می‌تواند ملاکی برای اعتبار این پلتفرم به‌حساب آورد.
 

ویژگی‌های Node.JS

در زیر برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های این پلتفرم که باعث می‌شود انتخاب اول برنامه‌نویس‌ها باشد ذکر شده است:

غیرهمزمانی و رویداد محوری: همه‌ی API های کتابخانه Node.js غیرهمزمان می‌باشند که همین امر باعث مسدودناپذیری (non-blocking) آن می‌شوداین بدان معناست که که Node.js در بستر سرور هیچگاه در انتظار بازگشت اطلاعات از API نمی‌ماندسرور پس از صدا زدن یک API به سمت API بعدی حرکت می‌کند و برای اطلاع از وضعیت API قبلی از مکانیزم ثبت رویداد استفاده می‌کند.

سرعت بالا: با توجه به این که نود جی اس بر پایه نسخه ۸ موتور جاوا اسکریپت گوگل کروم پیاده‌سازی شده است در اجرای کدها بسیار سریع عمل می‌کند.

تک موضوع اما بسیار مقیاس‌ پدیرنود جی اس از یک مدل تک موضوعی به همراه حلقه رویددادها استفاده می‌کندمکانیزم رویداد باعث می‌شود که سرور به صورت مسدود نشونده پاسخ‌ها را ارسال کند و همین امر باعث می‌شود بر خلاف مکانیزم‌های سنتی که سرور را محدود به چند درخواست برای پردازش درخواست‌ها می‌کرد سرور بسیار مقیایس‌پذیر شود.

نود جی اس از یک برنامه تک موضوعی استفاده می‌کند و همان برنامه می‌تواند سرویسی برای تعداد بسیار بیشتری از درخواست ها نسبت به مکانیزم های قدیمی سرور مثل HTTP سرور آپاچی فراهم کند.

عدم وجود بافرینگ: این پلتفرم هیچ داده‌ای را بافر نمی‌کند و داده‌های خروجی را به صورت تکه‌تکه منتشر می‌کند.

 
این مقاله هم به پایان رسید.
موفق و پیروز باتشید.

مطالعه بیشتر