زبان برنامه نویسی Swift چیست ؟

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

سلام دوستان همیشگی در این سری از مقاله های وب سایت به بررسی زبان برنامه نویسی Swift چیست ؟ می پردازیم. Swift (سوئیف یا سویفت) زبان برنامه نویسی است که چند شیوه ای بوده و از کامپایلر استفاده می کند و برای توسعه بروی پلتفرم های مختلف اپل ایجاد شده است سویفت برای کار با فریمورک‌های Cocoa و Cocoa Touch اپل و تعامل با حجم عظیمی از کدهای Objective-C نوشته شده برای محصولات اپل طراحی شده‌است در ادامه با ما همراه باشید تا بیشتر با زبان برنامه نویسی سوئیفت (Swift) آشنا شوید.
 

Swift چیست ؟

سویفت می‌خواهد جلوی خطاهای برنامه‌نویسی را بیشتر بگیرد و امنیت بیشتری نسبت به Objective-C داشته باشد و در عین حال نگارش مختصرتر و کوتاه‌تری داشته باشد. ین زبان توسط کامپایلر LLVM که درون برنامهٔ Xcode قرار دارد (و برای لینوکس به صورت برنامهٔ جدا در دسترس است) ساخته می‌شود و سپس از runtime زبان Objective-C بهره می‌برد که اجازه می‌دهد کدهای سویفت کنار کدهای C، C++ و Objective-C در کنار هم در یک برنامه اجرا شود.

سویفت از مفاهیم پایه‌ای پشتیبانی می‌کند که زبان Objective-C را انعطاف‌پذیر (مخصوصا در dynamic dispath و late binding) و قابل گسترش نموده است.

سوئیفت برای توسعهٔ سیستم عامل های ارائه شده توسط اپل به کار میرود. یکی از پرکاربردترین سیستم های در حال توسعه با این زبان IOS هست که بر روی iPhone های اپل در حال کار هستند.

تاریخچه زبان برنامه نویسی swift :

توسعه اولیه زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال ۲۰۱۰ توسط کریس لاتنر (یک توسعه‌دهنده نرم‌افزار آمریکایی) آغاز شد و بعدا با همکاری برنامه نویس های اپل ادامه پیدا کرد.

مخترع زبان برنامه نویسی سوئیفت :

کریس لاتنر متولد 1978، یک توسعه دهنده نرم افزار آمریکایی است که بیشتر برای کار بر روی پروژه آل ال وی ام شناخته می شود و بانی اصلی آن پروژه و همینطور دیگر پروژه های مرتبط مانند کامپایلر کلنگ بود. توسعه اولیه زبان برنامه نویسی سوئیفت در سال 2010 توسط کریس لاتنر آغاز شد و بعدا با همکاری برنامه نویس های اپل ادامه پیدا کرد.

کریس لاتنر در ژانویه ۲۰۱۷ از اپل جدا شد و به شرکت معروف Tesla Motors پیوست و رهبری پروژه برنامه نویسی سوئیفت بر عهده Ted Kremenek قرار گرفت.

اولین برنامه ای که با زبان برنامه نویسی سوئیفت نوشته شده، برنامه موبایل کنفرانس جهانی توسعه دهندگان (WWDC) بود. نسخهٔ آزمایشی زبان سویفت برای توسعه‌دهندگان رسمی اپل در کنفرانس در دسترس قرار گرفت ولی اپل قولی نداد که کد نسخهٔ آزمایشی با کدهای نسخهٔ نهایی سازگاری داشته باشد، البته اپل برنامه‌ریزی کرده بود تا مبدل کدهای آزمایشی به کدهای نهایی را در زمان عرضهٔ نسخهٔ نهایی منتشر کند.
 
موفق و پیروز باشید.
 

مطالعه بیشتر