RESTful چیست ؟

سلام توسعه دهندگان گرامی در این مقاله به بررسی RESTful چیست ؟ می پردازیم  RESTful (یا REST مخفف Representational state transfer) یک سبک معماری است که پاسخ گوی درخواست هایی که از سمت سرور ارسال می شود است rest را شاید در نام های مختلفی دیده باشید مثل RESTful APIs , REST در ادامه RESTful را کمی بیشتر باز کرده و اطلاعاتی بیشتر از RESTful می توانید کسب کنید با ما همراه باشید.
 

تاریخچه RESTful

REST مخفف واژگان Representational State Transfer است که از سال ۲۰۰۵ در وب شناخته شد که در ظاهر کمی گیج‌کننده به نظر می رسد، اما با کمی توضیح، می‌توان این مفهوم در ظاهر پیچیده را رمزگشایی کرد!
 

RESTful چیست ؟

RESTful (یا REST مخفف Representational state transfer) یک سبک معماری است که پاسخ گوی درخواست هایی که از سمت سرور ارسال می شود است این درخواست ها می توانند کارهای مختلفی بکنند مثل حذف داده , درج داده , دریافت داده و ارسال داده (GET requests. PUT, POST, DELETE)
هر RESTful از دو بخش تشکیل می شود Client و Server کلایت که همان کاربری است که درخواست می کند و Server همان RESTful ماست که به این درخواست پاسخ میدهد در واقع بدون اینکه کاربر متوجه شود با سمت سرور ارتباط برقرار کرده است و تنها داده هایی که از سمت سرور برگشت داده شده اند را مشاهده می کند.
در واقع یک RESTful بیان کننده یک آدرس از یک محصول خاص است مثل

اما معماری RESTful همیشه باید یک پارامتر ورودی داشته باشد یه همچین url که در زیر مقدار 1729 توسط REST ما دریافت شده است.

در واقع اگر درخواست کننده را گوشی موبایل یا کاربر در نظر بگیریم در ازاری ارسال یک مقدار یکسری داده دیگر دریافت می کند مثلا با ارسال عدد 1 به سمت سرور اولین محصول سایت را دریافت می کند.
به عنوان مثال دیگر درخواست به شکل زیر توسط کاربر ارسال می شود که حاوی نام و شهر اوست

و در نهایت خروجی به شکل زیر (فرمت Json) برگشت داده می شود.

که حاوی اطلاعات کاربری است.
عکس زیر شاید کمی موضوع را بیشتر واضح کند.

API چیست ؟

API هم مخفف واژگان Application Programming Interface است که دربرگیرنده ی متدهایی برای ارتباط با سایر لایبرری ها یا اپلیکیشن ها است.

RESTful API چیست ؟

حال اگر این اصطلاحات در کنار یکدیگر قرار دهیم و چیزی تحت عنوان RESTful API بسازیم، منظورمان ساز و کارهایی برای ارتباط با سایر سرویس ها با استفاده از معماری خاصی است.

شرایط لازم برای ایحاد REST یا RESTful API یا RESTful

  • سمت سرور وجود داشته باشد (جایی باشد که امکان انجام عملیات مختلف وجود داشته باشد.)
  • قابلیت cache در سمت سرور وجود داشته باشد (تا در امکان مدیریت منابع سمت سرور کمی راحت تر شود)
  • امن باشد.

در کل از چهار دستور برای دسترسی به RESTful API  استفاده می شود :

  1. GET برای گرفتن یک شی
  2. POST برای ایجاد یک شی
  3. PUT برای ویرایش یا بازنویسی یک شی
  4. DELETE برای حذف یک شی

جمع بندی و نگاهی ساده به RESTful

اگر خیلی ساده بخواهیم به این قضیه نگاه کنیم، REST عبارت است از راه کارها و روش‌هایی که با استفاده از آن‌ها می‌توان به رد و بدل دیتا از طریق شبکه پرداخت. به عبارت دیگر، REST راهی ساده به منظور سازماندهی تعاملات مابین سیستم‌های مجزا از یکدیگر می باشد.
 
این مقاله هم به پایان رسید.
موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر