Reactive Programming چیست ؟

امتیاز 5.00 ( 1 رای )

سلام دوستان در این مقاله به بررسی برنامه نویسی Reactive یا Reactive Programming چیست می پردازیم در این زمان همه در حال صحبت کردن درباره ی Reactive Programming هستند در این مقاله سعی می کنیم شما را با concepts برنامه نویسی واکنش گرا (Reactive Programming) آشنا کنیم در ادامه با ما همراه باشید.
استفاده از کتاب خانه RxJava خود یک نوع برنامه نویسی واکنش گرا است ولی ما اینجا هستیم که Reactive Programming را تعریف کنیم پس برای اطلاعات بیشتر می توانید به این لینک مراجعه کنید.

Reactive Programming چیست ؟

برنامه نویسی واکنشی یک الگو برنامه نویسی شئی گرا  است که در اطراف جریان داده ها و انتشار تغییرات قرار دارد این به این معنی است که باید جریانهای داده ای استاتیک یا پویا را با سهولت در زبان های برنامه نویسی مورد استفاده قرار داد و مدل اجرایی زیربنایی به صورت خودکار تغییرات را از طریق جریان داده ها پخش کرد (چقدر متن سختی بود !) بزارید به سادگی بگیم Reactive Programming چیست ؟ و مثل سایت های مختلف موضوع رو نپیچونیم Reactive Programming (به اشتباه برنامه نویسی واکنشی) یعنی برنامه نویسی با جریان های اطلاعات غیر همزمان (Asynchronous Data Flows) شاید بهتر باشه بگم چیزی جدیدی نیست و شما بیشتر مواقع از آن استفاده می کنید رویداد کلیک دکمه خود نیز یک نوع stream است که یک متد با نظاره کردن اون , یک کاری رو انجام میدهد مثلا یک پیغام رو چاپ می کند.
حتما شماهم در اینترنت مطالب زیادی در رابطه با RXjava و برنامه نویسی واکنشی دیده باشید در واقع یک الگو فوق العاده پیچده و فوق العاده کاربردی که بسیار برای برنامه نویسی مهم است یکی از سخت ترین الگوهایی برنامه نویسی که تا به حال پیاده سازی شده است RxJava یا برنامه نویسی Reactive است این به این معنی نیست که غیر قابل یادگیری است.
نکته ی جالب تر در مورد این جریان ها، کارهایی هست که میشه روی اونها انجام داد. مثلا یک جریان رو به عنوان ورودی برای جریا دیگه قرار داد و حتی از چند جریان به عنوان ورودی یکی دیگه استفاده کرد. میشه دو جریان رو یکی کرد، میشه روی یک جریان فیلتر هایی رو اعمال کرد و از اون جریان دیگه ای ساخت و یا اطلاعات رو از یک جریان به جریان دیگه مپ کرد و کلی کار دیگه که از حوصله این مبحث خارج است.
شاید عکس زیر کمی مسئله را روشن تر کند.

Reactive Programming چیست

Reactive Programming چیست

RX = OBSERVABLE + OBSERVER + SCHEDULERS

هر جریان سه خروجی دارد Error یا خطا مقدار برگشتی از آن داده و در نهایت Complete که به منزله پایان آن جریان خواهد بود به آن گوش دادن در اصطلاح subscribing و به اون متد ها observers یا ناظرها گفته میشه. به جریان هم که نقش کلیدی رو ایفا می کنه observable (قابل مشاهده!) گفته میشه.
یک نمونه از آن در جاوا

منتشر , نظارت و در نهایت خروجی
 
 
این مقاله هم به پایان رسید.
موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر