سیستم عامل Fuchsia چیست؟

سلام به دوستان همیشگیمون در این مقاله به بررسی سیستم عامل Fuchsia می پردازیم در واقع سیستم عامل Fuchsia یک Os جدید است که به تازگی خبر آن توسط گوگل منتشر شد (البته منتشر که نه ولی Leak شد) در ادامه با ما همراه باشید تا به بررسی سیستم عامل Fuchsia چیست؟ بپردازیم و اینکه برخی از ویژگی ها سیستم عامل Fuchsia را مورد بررسی قرار میدهیم.
 

سیستم عامل Fuchsia چیست؟

در واقع سیستم عامل Fuchsia به صورت مداوم در حال توسعه توسط گوگل است Fuchsia کاملا متفاوت از اندروید و کروم است و ممکن است حتی به طور کامل جایگزین کروم و همینطور اندروید شود. قبل از اینکه ادامه را مورد بررسی قرار دهید بهتر است بدانید Fuchsia نام یک نوع گل نیز هست و 100 نفر از توسعه دهندهگان گوگل به صورت مخفیانه در حال کار بروی آن هستند. در اواسط سال 2016 گوگل یک Repository به نام Fuchsia ایجاد کرد که به صورت Open Source بود و همینطور امکان Fork و  contribute پروژه نیز وجود دارد.این سیستم به گونه ای در حال توسعه هست که حتی سیستم هایی مثل Smart Watch های ضعیف تا Desktop های قوی قابل اجرا باشد هر چند که Microsoft در حال جهانی کردن windows 10 است و هنوز هم موفق نشده است و همینطور Apple که از سیستم Mac استفاده می کند در واقع هرکدام از این شرکت ها در حال پافشاری بروی یک Os و سیستم هستند یعنی یا Microsoft یا Apple ولی Fuchsia در حال توسعه os است که حتی بروی Android و Ios قابل اجرا و پیاده سازی باشد.
 

زبان هایی که در حال استفاده هستند (Fuchsia در واقع با این زبان ها در حال پیاده سازی است) و در عکس نیز قابل مشاهده است عبارتند از :

  • C
  • C++
  • Go
  • Python
  • Rust

زبان هایی که توانای بالایی در نوشتن OS یا سیستم عامل دارند در بالا استفاده شده است (زبان هایی که هم اکنون جز زبان های Top برنامه نویسی هستند.)
اگر کمی با دقت تر به عکس نگاه کنید می بینید که در همین زمان که این عکس گرفته شده است در 3 دقیقه قبل از آن پروژه Fuchsia آپدیت شده است (بی نظیر است !)
 
هرچند که سیستم عامل های Chrome و Android در حال استفاده از Kernel لینوکس (Linux) هستند ولی Fuchsia از یک کرنل خیلی ساده و کم حجم (micro-kernel) به نام Zircon استفاده می کند.
فرق kernel و micro-kernel در این است که kernel خیلی پرحجم و حتی در بعضی موارد بسیار پر حجم هست ولی micro-kernel کم حجم ساده در بعضی موارد پیچیده و خیلی انعطاف پذیر تر است به طور مثال Kernel لینوکس اولیه برای ابتدای کار 3 گیگ بوده است و هنوز نیز در همین حجم باقی مانده است.

آیا توسعه دهندگان باید نگران باشند ؟

در واقع گوگل به این شکل در نظر نگرفته است که با آمدن سیستم عامل Fuchsia اندروید باید کلا جمع شود بلکه توسعه دهندگان اندروید می توانید تنها با اضافه کردن چند Plugin به IDE خود برنامه هایی را بنویسند که توسط Fuchsia پشتیبانی می شود یعنی شما اگر اندروید کار یا swift کار باشید به راحتی می توانید برای Fuchsia برنامه نویسی کنید در واقع توسعه دهندگان باید از یک کیت به نام Flutter استفاده کنند که Google قول داده است بعد از منتشر شدن Fuchsia آن کیت نیز قابل دسترسی خواهد بود.

چه زمانی سیستم عامل Fuchsia منتشر می شود ؟

برخی افراد می گویند 3 سال دیگر ولی چیزی که می شود  حدس زد به این زودی ها نخواهد بود چون زمانی که یک os بخواهد منشتر شود نیازمند حداقل 5 سال کار کردن بروی هسته آن است ولی با توجه توسعه دهندگانی که بروی آن کار می کنند شاید چندین سال دیگر سیستم عامل Fuchsia را بروی Tablet ,Desktop,smart watch,smart phone و حتی Smart Tv ها ببینیم.

آیا امکان تست سیستم عامل Fuchsia وجود دارد ؟

جواب بله است ! البته نیازمند این است که شما حداقل یک توسعه دهنده باشید یا اینکه شخصی نحوه نصب آن را به شما آموزش دهد در حال حاضر این سیستم عامل بروی برخی از سیستم ها نصب می شود در ادامه برخی از سیستم هایی که امکان نصب این سیستم عامل وجود دارد را برای شما قرار میدهیم.
Intel NUC mini-PC, Acer Switch Alpha 12 tablet, HiKey960 و در نهایت Raspberry Pi تنها سیستم هایی که براساس Document خود Fuchsia امکان نصب این Os را دارند.
حتی امکان نصب این os بروی اندروید نیز امکان پذیر است ولی نیازمند داشتن اطلاعات زیادی در مورد کرنل هایی که در بالا صبحت کردیم دارد.
لینک سورس پروژه Fuchsia

 
 
این مقاله هم به پایان رسید.
موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر