آموزش VScrollBar در سی شارپ

سلام توسعه دهندگان عزیز در این سری از آموزش برنامه نویسی سی شارپ به آموزش VScrollBar در سی شارپ می پردازیم در واقع از VScrollBar به منظور scroll (اسکرول) عمودی (Vertical) استفاده می شود در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه استفاده و پیاده سازی VScrollBar در سی شارپ را یاد گیرید.
 
تمامی شئی ها در سی شارپ را می توان به دوشکل ایجاد کرد یک اینکه با استفاده از کد که به نام ایجاد شئی به صورت dynamic شناخته می شود و ما در اینجا VScrollBar را به صورت dynamic (داینامیک) میسازیم و راه حل دوم اینکه آن را از بخش ToolBox درگ کرده و بروی فرم قرار دهیم.
پیش نمایش VScrollBar در سی شارپ

در ابتدا نحوه ایجاد VScrollBar به صورت dynamic را آموزش میدهیم.

در ابتدای کار یک شئی از VScrollBar ساختیم سپس عرض و طول آن را تعیین کردیم به جای اینکه از دو ویژگی استفاده کنیم می توانیم از ویژگی size نیز استفاده کنیم. value به منظور تعیین مقدار پیشفرض Scroll عمودی است Maximum و Minimum بیشترین و کمترین مقدار Scroll را تعیین می کنند و در نهایت با استفاده از متد add آن را قرم اضافه کردیم.
برای اینکه برای ScrollBar یک Event یا رویداد تعریف کنیم لازم است ابتدا کد زیر را قبل از add قرار دهید.

و در نهایت متد زیر را تعریف کنید.

در بالا بخش pictureBox1 برای شما خطا میدهد یک pictureBox در فرم قرار دهید و آن را تست کنید زمانی که به صورت عمودی اسکرول کنید می بینید عکس یا همان PictureBox کوچک و بزرگ خواهد شد براساس اسکرولی که انجام میدهید.
 
برای ایجاد از طریق toolBox هم تمامی ویژگی های که در بالا گفتیم کار می کند و اینکه کافیه آن را با Drag و Drop بروی فرم قرار دهید و Event هم که نام بردیم هم به شکل بالا می توانید برای این vscrollbar ست کنید هم از بخش Properties
عکس از بخش Properties مربوط به VScrollBar

این آموزش هم به پایان رسید.
موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر