10 نکته برای تبدیل شدن به برنامه نویسی اندروید

سلام توسعه دهندگان عزیز به مقاله 10 نکته برای تبدیل شدن به برنامه نویسی اندروید بهتر خوش آمدید در این مقاله نکاتی را که لازم است برنامه نویسیان اندروید  (Android Developer) رعایت کنند تا برنامه نویس موفقی در زمینه برنامه نویسی اندروید شوند را مورد بررسی قرار میدهیم در ادامه با ما همراه باشید.
در این مقاله بیش از 10 نکته را ذکر خواهیم کرد هرچند تنها به بخش کوچکی از آن اشاره می کنیم.

برنامه نویس اندروید شدن خیلی ساده است,اما برنامه نویس اندروید موفق شدن خیلی کار سختی است ! خیلی زمان میبرد این راه نیازمند کار سخت، اشتیاق، فداکاری و پشتکار برای رسیدن به آنجاست.

هیچ میانبری یا راه راحتی برای نشان دادن راه ساده ای برای توسعه دهنده موفق شدن وجود ندارد.اما اگر واقعا عاشق برنامه نویسی هستید این راه را پیدا می کنید.
خب بیایید شروع کنیم !

1-با فریمورک های اندروید آشنا شوید

منظور کد خام اندروید است ! کلاس های اندروید را تجزیه و تحلیل کنید Bug های آن را پیدا کنید برخی از آنها را درست کنید شاید این کار ماه ها زمان ببرد هروقت خسته شدید اندروید را کلا کنار بگذارید !

2-ترس از دست دادن (FOMO) را کنار بگذارید

(Fear of Missing Out) یا Fomo تنها باعث گم شدن شما در دنیای برنامه نویسی اندروید می شود اندروید بسیار بزرگ است بسیار ! شما نمی توانید اندروید را به صورت کامل از ابتدا تا انتهای یک ماه یادگیرید حتی دو ماه الی سه ماه نیز کافی نیست هرچقدر که یاد گیرید مشاهده می کنید چیز جدیدتری نیز وجود دارد و هروز چیز جدیدتری نیز اضافه می شود اگر تازه کار هستید ترس از FOMO داشته باشید.

3-کدهای دیگران را بخوانید

اغلب برنامه نویسان حوصله خواندن کدهای دیگران را ندارند و سعی می کنند همان چیز را با استفاده از دانش خود پیاده سازی کنند ولی این کار خیلی بیهوده است ولی با این کار شما توسعه دهنده نمی شود توسعه دهنده باید حوصله تمام نشدنی ای داشته باشد. شاید بپرسید چه کدهایی را مطالعه کنیم از کتاب خانه یا پروژه های Open Source شروع کنید روزی حداقل 30 دقیقه کدهای دیگران را خوانده و آنها را تجزیه و تحلیل کنید. کلی ایده به دست میارید !

4-زبان های جدید یاد بگیرید

منظورم یادگیری زبان هایی مثل اسپانیایی یا چینی نیست بلکه زبان های برنامه نویسی جدید است واقعیت عمل این است که شما باید چند زبان برنامه نویسی را مورد مطالعه قرار دهید شاید یک زبان برنامه نویسی جایگزین اندروید شد و این کار باعث می شود ذهن برنامه نویسی پیدا کنید مثلا JavaScript یاد بگرید هرچند که خیلی سخت است اما کاربردی است.

5-الگوهای طراحی (Design Patterns) جاوا را یاد گیرید

Design Patterns یکسری الگوی خاص طراحی هستند که در زمان کار با پروژه و آپدیت پروژه فعلی مورد استفاده قرار می گیرند مثلا زمانی که 3 نوع Design Patterns مثل Factory , Decorator و Facade را شنیدید بدونید درباره چی در حال بحث هستید !

6-بروی پروژه های Open-source مشارکت کنید

در نظر بگیرید پروژه باگی شخصی را از github گرفته و بروی آن کار کرده و خطا های آن را حل کنید یا پروژه های خود را که Bug دارند در Github قرار داده و به دیگران بگویید با شما مشارکت کنند تا بتوانید آن مشکل ها را حل کنید.

7-بروی IDE کار کنید

کاری کنید IDE شما برای شما کار کند و بیشترین حد بازدهی را در زمان کد زنی به شما بدهد اگر از اندروید استودیو استفاده می کنید کلیدهای میابنر آن را یاد گیرید برخی از آنها فوق العاده کاربردی هستند اندروید استودیو از آن چیزی که فکر می کنید قدرتمند تر است.

8-وقت آن است که برنامه خود را به درستی طراحی کنید

طراجی یک معماری درست برای برنامه سخت ترین کار ممکن است ولی یک معماری را یاد بگیرید و در برنامه خود از آن استفاده کنید. مثلا معماری های MVVM یا MVP یا MVC برخی از معماری های اپلیکیشن هستند که می توانید مورد استفاده قرار دهید.

معماری MVVM در برنامه نویسی اندروید

یکی از مواردی باید رعایت شود کد نویسی تمیز است شما باید به گونه ای کد نویسی کنید تا در صورتی که پروژه از شما به شخصی دیگر منتقل شد امکان فهم پروژه به سادگی توسط شما ایجاد شده باشد و نیاز به توضیح دوباره پروژه توسط شما و کدهای شما نباشد.

11- کدهای اندروید بیشتری تست کنید

تست کردن یکی از عواملی است که باعث می شود شما در شرایط های مختلف نیاز به تست دوباره یک کد نداشته باشید شاید بگوید من یک کد را قبلا دیدم ولی آن را تست نکرده باشید زمانی که آن را در پروژه استفاده می کنید با کلی خطای عجیب و غریب برخورد می کنید بهترین راه تست کردن از قبل است.

12-یاد بگیرید چه گونه از کوتلین استفاده کنید

یکی از زبان هایی که بسیار ساده است و به تازگی وارد اندروید شده است kotlin است و همه جا سخن از کوتلین بر سر زبان هاست و به عنوان زبان رسمی اندروید نیز معرفی شده است هرچند که این زبان تکمیل نشده است ولی خیلی زود در حال توسعه است شاید روزی جاوا کلا از اندروید کنار رفت حتما باید کوتلین را جایگزین آن کنید پس یاد گیرید.

13-با توسعه دهندگان دیگر مکاتبه کنید

سعی کنید با برنامه نویسانی که تجربه بیشتری دارند صحبت کنید همیشه آنها چندین قدم از شما جلوتر هستند و راهکاری خیلی خوبی برای مشکل های خیلی بزرگ دارند شاید بتوانند در عرض چند ثانیه مشکلی را که شما چند روز بروی آن فکر کرده اید حل کنند.

14- بهترین سیستم را تهیه کنید

تا حد امکان همیشه بهترین سیستم را برای برنامه نویسی اندروید انتخاب کنید اگر دقت کرده باشید اندروید استودیو نیازمند memory فوق العاده بالایی است و تعداد process های آن در ثانیه بسیار زیاد است بهترین سیستم برای برنامه نویسی اندروید بدون شک Mac Book Pro با 512 گیگ فضا است اگر یکبار Android Studio را بروی آن اجرا کنید فرق آن را با سیستم های ویندوزی درک خواهید کرد !
 
انشالله مفید واقع شده باشد.
موفق و موید باشید.

مطالعه بیشتر