فایل Apk چیست ؟

امتیاز 4.00 ( 2 رای )

در این مقاله به بررسی فایل های Apk و فایل Apk چیست ؟ خواهیم پرداخت هم از نظر برنامه نویسی و هم از نظر فایل Apk را مورد تجزیه و تحلیل قرار میدهیم در ادامه با ما همراه باشید تا به صورت دقیق متوجه شوید فایل Apk چیست ؟
 

فایل Apk چیست ؟

APK مخفف Android Package Kit است و به معنی کیت پکیج شده اندروید است خود همین واژه را نیز در ادامه توضیح میدهیم که چرا Package شده است. این فایل فقط بروی سیستم عامل اندروید قابل نصب بوده و همانند بیشتر سیستم عامل ها که داری یک نوع خاص برای نصب هستند , فایل APK نیز به همان شکل است مثلا در ویندوز فایل های EXE قابل اجرا و نصب هستند در اندروید هم هنگام نصب اپلیکیشن شاید بتوان آن را به نصب یک برنامه EXE تشبیه کرد البته با ساختار فوق العاده متفاوت.

چرا فایل APK Package (بسته بندی) شده است ؟

همانطور که در بالا گفتیم هر سیستم عاملی یک نوع فایل خاصی را نصب می کند برنامه های اندرویدی به به *.APK خط می شوند ولی در اصل این فقط برای شناسایی آنها توسط سیستم عامل گوشی است شما اگر فایل APK را پسوندش را به Zip تغییر دهید می توانید یکسری اطلاعات را مشاهده کنید به صورت تخصصی هر برنامه اندروید شامل اجزای مخلتفی است در بهترین حالت یک اپلیکیشن اندروید از 3 بخش تشکیل می شود البته این بخش ها ممکن است بیشتر نیز شود با توجه به برنامه نویسی ساده یک اپلیکیشن موبایل ما آن را به صورت زیر تشریح خواهیم کرد (یک اپلیکیشن اندروید از بیش از 50 بخش تشکیل می شود جهت درک موضوع به این شکل بیان شده است.) که شامل :

  • Class
  • res
  • AndroidManifest

Class : کدهای منطقی برنامه در آن قرار می گیرد مثلا می تواند شامل باز کردن یک صفحه اینترنتی یا یک کانال تلگرام باشد.
res : شامل بخش طراحی اپلیکیشن است مثلا نحوه چیدمان اشیا کنار هم و همینطور عکس ها و کلی چیز دیگر
AndroidManifest : اگر بخواهیم این بخش را تشریح کنیم از حوصله این بخش خارج است بهتر است بدانید AndroidManifest استخوان کلی برنامه اندروید رو تشکیل میدهد و ارتباط تمامی بخش ها با یک دیگر با استفاده از این بخش صورت می پذیرد.
بررسی تخصصی AndroidManifest در لینک زیر

AndroidManifest چیست و چه کاربردی دارد ؟

فایل های APK امن است؟

فایل های APK به هیچ وجه امن نیستند البته حدودا 5 درصدشون برخی بر این باورند حتی اپلیکیشن هایی که در Google Play نیز منتشر می شوند ممکن است آلوده به ویروس باشند منظور از ویرویس , یک فایل آلوده همراه با اپلیکیشن است که به آن Trojan می گویند راه های مختلفی برای آلوده کردن اپلیکیشن اندرویدی هست مثلا یکی از آنها Inject یا تزریق به اپلیکیشن است یکی دیگر از راه های آنها که خیلی مرسوم شده است دانلود فایل ویرویسی از اینترنت و اجرای آن است. تزریق ویروس امری قدیمی شده است ولی اپلیکیشن هایی که در خود ویروس ندارند ولی بعد از نصب از طریق اینترنت ویروس را دریافت می کنند غیر قابل شناسایی هستند چون ماهیت اپلیکیشن ویروسی نیست بلکه فایل دانلودی آن ویروسی است.

چه فایل هایی را نصب کنیم ؟

فایل های APK که حجم آن ها بین 2 کیولبایت تا 150 کیلوبایت هستند حتما ویروس خالص هستند زیرا یک اپلیکیشن خام که تولید شود بین 400 کیلوبایت تا 1.5 مگابایت خواهد بود فقط  و فقط از مارکت های رسمی اپلیکیشن را دانلود کنید تا ویروسی شدن گوشی را به صفر برسانید هرچند باز نیز در معرض خطر هستید !

آیا آنتی ویروس های می توانند ویروس ها را حذف کنند ؟

صحبت درباره آنتی ویروس ها از حوصله این مبحث خارج است برخی از آنتی ویروس ها امکان پیدا کردن اپلیکیشن های ویروسی را دارند ! ولی 98 درصدشون اصلا ویروس را نمی توانند  پیدا کنند نصب آنتی ویروس شاید یک کار بیهوده ای باشد البته در گوشی های جدید که اندروید 7 و 8 دارند ایجاد ویروس کار بسیار مشکلی است ولی اندروید های پایین تر هنوز هم در معرض خطر هستند.

فایل های Apk آلوده بیشتر در کجا ها هستند ؟

بیشترین فایل آلوده منشتر شده در ایمیل ها یافت می شود البته در ایران 99 درصد ویروس ها بیشتر بروی تلگرام یافت می شوند مثلا افراد مختلف این ویروس ها را با عنوان های مختلف در کانال ها و گروه ها منتشر می کنند بیشتر افراد نیز آنها را نصب می کنند بعد از خروج از اپلیکیشن آنها را دیگر یافت نمی کنند ! اپلیکیشن خودش را مخفی می کند البته امکان حذف این چنین اپلیکیشن هایی با دسترسی به Package Manager امکان پذیر است.

فایل های APK در چه سیستم عامل های قابل اجرا است؟

فقط و فقط در گوشی های اندرویدی امکان نصب و اجرای اپلیکیشن های اندرویدی وجود دارد البته از این نباید گذشت که با نصب شبیه ساز (Emulator) نیز امکان نصب و اجرای فایل Apk بروی ویندوز و Mac امکان پذیر است.

Emulator (شبیه ساز) برای اجرا برنامه های اندروید

 
نتیجه گیری :
در این دوران فقط همانطور که گفته شد از مارکت های رسمی مانند Google Play , کافه بازار و مایکت اپلیکیشن های خود را دانلود کنید هرچند امکان ویروس گرفتن نیز وجود دارد اما احتمالش پایین خواهد بود.
 
این مقاله نیز به پایان رسید.
موفق و موید باشید.

مطالعه بیشتر