Enum در جاوا

سلام دوستان در سری از آموزش برنامه نویسی جاوا به آموزش Enum در جاوا در جاوا خواهیم پرداخت در ادامه بررسی می کنیم Enum چیست ؟ و به چه کاری می آید با ما همراه باشید تا مبحث Enum در جاوا را یاد گیرید.
 

Enum چیست ؟

ابتدا بگم که Enum مخفف واژه Enumerations است و به معنی شمارش است. Enum یک نوع داده خاص است که به صورت ساده نوعی از Collection است اما این نوع Collection به صورت Constant (ثابت) تعریف می شود در زبان های برنامه نویسی برای تعریف Constant راه های متفاوتی وجود دارد به طور مثال در زبان برنامه نویسی سی شارپ و از کلمه کلیدی const به این منظور استفاده می شود جاوا نیز به صورت مستقیم این ویژگی را پشتیبانی نمی کند ولی زمانی که یک متغیر را به صورت static و final تعریف شود این ویژگی همانند Constant عمل خواهد کرد.
یک ثابت در کل باید دو ویژگی داشته باشد :

  • غیر قابل تغییر باشد.
  • یک متغیر , Function یا متد باشد.

چرا باید از Enum استفاده کنیم ؟

استفاده از Enum باعث میشه اگر افراد دیگری بعدها سورس شما را بررسی کرده اند Structure پروژه را راحت تر درک کنند (برای پیدا کردن عملکرد یک Function لازم نباشه کل کد را بخوانند)
هر زمانی که Possible یا “ممکن” به میان آمد شما باید Enum استفاده کنید به طور مثال ما یکسری Enum می توانیم از Permanet , Temprorary , Apprentice ایجاد کنیم یا برای یکسری رنگ مانند زرد , قرمز , آبی .
برای اینکه یک Enum تعریف کنید می توانید یک کلاس تعریف کنید یا اینکه در همان کلاس Main آن را تعریف کنید ولی در بیشتر مواقع به صورت کلاس تعریف می شوند تا بتوان از روی آنها شئی ساخت و از Enum استفاده کرد.
یک کلاس Enum به نام  Directions ایحاد کرده و کدهای زیر را در آن قرار دهید.

در آخر برای اینکه به آن Enum تعریف شده دسترسی داشته باشید می توانید مثل زیر عمل کنید.

 
 
این آموزش هم به پایان رسید.
موفق و پیروز باشید.

مطالعه بیشتر