Data Binding چیست ؟

امتیاز 2.00 ( 1 رای )

سلام دوستان امروز به موضوع Data Binding می پردازیم و بررسی می کتیم Data Binding چیست ؟ Data Binding باعث می شود که دیگر نیاز به findViewByid نداشته باشید و بدون استفاده از کد خاصی داده های را آپدیت کنید Data Bining در یک کلام ساده کردن کد را برای برنامه نویسی میسر می کند ! Data Binding بر پایه ی MVVM که مخففه Model-View-ViewModel در اینجا ViewModel با داده کار خواهد کرد و در View تنظیم خواهد شد برای اینکار ما از DataBinder استفاده می کنیم در ادامه با ما همراه باشید تا معنتی واقعی Data Binding را یاد گیرید.
 

Data Binding چیست ؟

در بالا Data Binding را کمی توضیح دادیم اما مسئله اصلی این است که عملا Data Binding عمل اتصال داده را به بخش گرافیکی برنامه بدون هیچ کده اضافه ای امکان پذیر می کند. و در هر بار تغییر آن دیتا اگر در جاهای مختلف تعریف شده باشد تمامی آنها نیز تغییر خواهند کرد و همانطور که در بالا گفتیم برپایه ی View و View-model است View-model یک کلاس است که کدهای اصلی برنامه در آن قرار می گیرد و view که شکل ظاهری ما است و در نهایت دیتا در آن نمایش داده می شود و شاید تنهای خوبی آن حذف findviewbyid تکراری از کل پروژه است.
 

برخی از ویژگی هایی Data Binding عبارتند از :

  • حذف کامل findviewbyid از کل پروژه (باعث می شود حجم کدنویسی کم شود)
  • امکان تعریف Event Listener توسط lambda وجود دارد (قبلا lambda توضیح داده شده است)

هرچند Binding بسیار عالی است ولی نمی توان همیشه از آن استفاده کرد قبلا کتاب خانه ای به نام ButterKnife را معرفی کردیم که کار findviewbyid را کمی برای برنامه نویس راحت تر می کند در ادامه می توانید از لیتک زیر به آموزش آن دسترسی پیدا کنید.

آموزش ButterKnife در برنامه نویسی اندروید

مطالعه بیشتر