آموزش گرافیک در جاوا

سلام دوستان در این سری از آموزش برنامه نویسی جاوا به آموزش گرافیک در جاوا می پردازیم یکی از راه های آوردن فرم یا گرافیک به جاوا استفاده از کلاس Swing است در ادامه از Swing در جاوا به منظور ساخت فرم یا ساخت اپلیکییشن window-base استفاده می شود با استفاده از Swing به راحتی می توانید گرافیک را به جاوا اضافه کنید در ادامه با ما همراه باشید تا نحوه اضافه کردن این کلاس و همینطور استفاده از کلاس Swing را یاد گیرید
 
کلاس Swing جزو JFC (کلاس های اساسی جاوا) است و کلاس Swing کلاس هایی دیگری مانند  JButton, JTextField, JTextArea, JRadioButton, JCheckbox, JMenu, JColorChooser  را برای ما فراهم می کند. از JFC به منظور ساخت Gui در جاوا استفاده می شود.
ساختار کامپونت های J همانند زیر است.
 

 
در ادامه مثال های مختلفی قرار میدهیم ولی هر کدام از Object ها در پست های جداگانه به صورت پیشرفته مورد بحث قرار خواهیم داد.
یک کلاس به نام FirstSwingExample ایجاد کنید و کدهای زیر را در آن قرار دهید.

در بالا کلاس swing اضافه شده است بعد از این کار باید یک فریم بسازیم که با استفاده از JFrame این کار انجام شده است ما یک Instance از JFrame درست می کنیم تا بتوانیم باهاش کار کنیم بعد از آن یک دکمه درست کردیم باید تمامی اندازه و مختصاتی که دکمه قرار گیرد را به آن بفرستیم.
در بالا با استفاده از setBounds مختصات و اندازه دکمه را تعیین می کنیم.
به ترتیب از چپ به راست مقدار اول مختصات x دکمه را تعیین می کند و مقدار دوم مختصات y را تعیین می کند. مقدار سوم عرض و مقدار چهارم طول دکمه را تعیین می کند.
بعد از اینکه اندازه و مختصات را به دکمه دادیم باید آن را به فرم اضافه کنیم برای اینکار از متود add استفاده می کنیم. ما باید اندازه فرمی که می خواهیم بسازیم را نیز تعیین کنیم که برای اینکار از setSize استفاده می کنیم و در نهایت آن را Visible می کنیم.
خروجی کد بالا همانند زیر خواهد بود.
 

 
ما هرکدام ازObject ها را در پست های جداگانه به صورت تخصصی مورد بررسی قرار خواهیم داد.
 
این آموزش به پایان رسید.
موفق باشید.

مطالعه بیشتر