Multidex چیست ؟

سلام دوستان در این آموزش به بررسی Multidex یا محدودیت در استفاده از متودها می پردازیم هنگامی که شما یک اپلیکیشن فوق العاده سنگین بنویسید که از کتاب خانه ها زیادی استفاده کنید (متد های زیادی برای استفاده فعال باشد) برنامه شما خطا خواهد داد و اندروید استودیو به شما اعلام می کند که تعداد استفاده از متود ها بیش از 64 هزار است پیامی که از اندروید استودیو دریافت می کنید خطای زیر است.

و ممکن است خطای شما همانند زیر باشد.

علت آن نیست که شما 64 هزار متود تولید کردید , نه ! بلکه کتاب خانه هایی که compile شده اند سبب بروز این خطا می شود اگر هیچ کتاب خانه ای استفاده نکرده باشید کمتر به این مشکل بر می خورید ولی خب این مشکل فقط مبوط به کتاب خانه ها نیست ! بلکه اگر بخش کدنویسی برنامه شما نیز زیاد باشد شما به این مشکل بر خواهید خورد.
خود Dex یا Dalvik Executable به فایل های bytecode که قابل اجرا هستند گویند که شامل کد های کامپایل شده ی نوشته شده توسط شما و یکسری کلاس های default خود برنامه که برای اجرای اپلیکیشن لازم است. محدودیت در dex به مقدار تعداد متودی  که هر یک فایل dex می تواند داشته باشد که برابر با 64 هزار یا دقیق تر  65,536 است محدودیت dex یا dex limit می گویند.
و زمانی که اپلیکیشن شما بیش از یک فایل dex داشته باشد به آن Multidex می گویند. قست ما از این آموزش آشنایی شما به مفهوم dex و multidex بود در مطلب بعدی ما به آموزش ایجاد بیش از یک dex یا فعال کردن multidex در برنامه نویسی اندروید می پردازیم.
 
این آموزش هم به پایان رسید.
 
موفق باشید.
 

مطالعه بیشتر