UnitTest در برنامه نویسی اندروید

سلام دوستان در این سری از آموزش های کاربردی به UnitTest در برنامه نویسی اندروید می پردازیم UnitTest همانطور که از نامش پیداست به معنی آزمایش کردن یک واحد (در اینجا منظور از واحد همان پروژه اندروید ماست) زمانی که ما کد نویسی یک اپلیکیشن را تمام می کنیم زمان آن است چندین بخش را در اپلیکیشن خود بررسی کنیم که در ادامه آن ها را توضیح خواهیم داد با ما همراه باشید.
تست واحد چیست؟
ابتدا مفهوم صحیح تست واحد را توضیح دهیم چراکه این اصطلاح بارها اشتباه بکار برده شده است. تست واحد فرایند تست بخش‌ها یا واحدهای کوچک از برنامه نرم‌افزاری است. بدلیل اینکه حوزه هر تست واحد بسیار محدود است، تنها راه تست آن نوشتن قطعه کدی است که کد مورد نظر را تست کند که اینکار معمولا با استفاده از چارچوبهایی مثل JUnit،NUnit یا Microsoft Testing Framework انجام می‌شود. توضیح جزییات نحوه کار آن خارج از حوزه پست امروز است، اما مختصرا تست واحد بدین معنی است که برنامه‌نویس تابع تست می‌نویسد که تابع واقعی را فراخوانی کند و به او امکان می‌دهد تا بداند آیا نتایج واقعی با نتایج مورد انتظار همخوانی دارد یا خیر. اشتباها بسیاری از برنامه‌نویسان که با چارچوب‌های تست واحد آشنایی ندارند، به تست‌های دستی که خودشان انجام می‌دهند به عنوان تست واحد اشاره می‌کنند، درحالیکه آنها تست واحد نیستند فقط تست هستند.
تست واحد در برنامه نویسی اندروید به دو بخش تقسیم می شود.
اجرا بروی ماشین مجازی جاوا یا jvm که به آن تست واحد local (داخلی) می گویند به زبان ساده اجرا برنامه بروی jvm یا همون emulator که دارید.
و دومی که به require android یا ابزار دقیق معروف است که می توان تست برنامه بروی گوشی مختلف را مثالی برای آن قرار داد.
 
تست واحد به سه بخش تشکیل می شود که اولی آن (Unit Test) را بررسی کردیم و  به دو بخش دیگر تقسیم می شوند که عبارتند از :

  • تست واحد برای اینکه به این نتیجه برسیم که برنامه stable هست.
  • تست functional یا تابعی برای اینکه به این نتیجه برسیم برنامه ما از نظر منطقی مشکلی ندارد و اپلیکیشن بدون خطا اجرا می شود.

برای درک بهتر می توانید درصد هرکدام را بررسی کنید.

 
این آموزش هم به پایان رسید.
 
موفق باشید.
 
 

مطالعه بیشتر