کوتلین (kotlin) چیست ؟

سلام دوستان سایت پروگرمچی امروز می خواهیم به زبان برنامه نویسی kotlin بپردازیم کوتلین زبان برنامه‌نویسی از نوع ایستا است که بر روی ماشین مجازی جاوا اجرا می‌شود. همچنین می‌تواند به سورس کد جاوا اسکریپت نیز کامپایل شود. اولین توسعهٔ ان از تیم برنامه‌نویسان JetBrains واقع در سنت پترزبورگ روسیه است (این نام از روی جزیره کوتلین در نزدیکی سنت پتربورگ می‌آید). کوتلین در ژانویهٔ سال ۲۰۱۲ به عنوان زبان ماه انتخاب شد. با وجود آنکه از نظر syntaxx با جاوا سازگار نیست، کوتلین طراحی شده تا با کد جاوا همکاری داشته باشد و متکی بر کد جاوا از کتابخانهٔ کلاس جاوا است، مانند مجموعهٔ فریم ورک‌ها. سرپرست توسعه، Andrey Breslav، بیان کرده کوتلین طراحی شده تا زبانی صنعتی-قدرتی و شی گرا بوده و زبانی بهتر از جاوا باشد. اما هنوز پر از سازگاری‌هایی با کد جاوا است که اجازه داده کمپانی‌ها مهاجرتی تدریجی از جاوا به کوتلین داشته باشند.مشابه با Pascal, Haxe, PL/SQL, F#, Go و اسکالا (بی شباهت به نحو C و زبان‌های مشتق از ان مانند نیست C++, Java, C# و زبان D)، اعلامات متغیر کوتلین و پارامتر لیست‌ها دارای نوع هستند که بعد از نام متغیر می‌آید (با جدا کنندهٔ کالن). مانند دیگر زبان‌های مدرن مانند اسکالا و Groovy، سمی کالن‌ها به عنوان عبارت خاتمه دهنده اختیاری هستند. در بیشتر اوقات یک خط جدید برای کامپایلر کافی است تا بتواند استنباط کند که عبارت به پایان رسیده است.
 
به تازگی گوگل زبان برنامه نویسی Kotlin را برای استفاده توسعه دهنده ها در اندروید استودیو معرفی کرده است و برای توسعه دهندگان اندروید , پشتیبانی از کوتلین  شانسی برای استفاده از زبان برنامه نویسی مدرن و قوی است و همینطور کمک می کند تا مشکل های سردرد آور همانند runtime exceptions و source code verbosity  را به راحتی حل کنیم.
کوتلین زبانی است که شروع کردنش بسیار آسان است و همین الان می توانید آن را در برنامه اندروید خود استفاده کنید کوتلین از اندروید استودیو ورژن 3.0 وجود دارد و اگر ورژن اندروید استودیو شما کمتر از آن است باید از بخش extras آن را اضافه کنید. ولی از ورژن 3.0 به صورت مجزا نیست  و در خود اندروید استودیو موجود است.
 
 

مطالعه بیشتر