دلیل استفاده از JQuery چیست

بخش اول مقدمات آموزش jQuery
قسمت دوم :دلیل استفاده از JQuery چیست ؟
کاربرد jQuery در برنامه نویسی :

یکی از قابلیت های جی کوئری که این زبان رو کاربردی میکند وجود پلاگین های متعددی است که روزانه در حال افزایش هستند .
با فراگیری این زبان شاید نیازی به کد نوشتن پیدا نکنید . و همین پلاگین های کاربردی jQuery کار مورد نظر شما را به خوبی انجام دهند.
ویژگی‌هایی که jQuery را از زبان های دیگر متمایز میکند :

  • شما بدون نیاز به ابزارهای جاوا اسکریپت و با کد نویسی های کوتاه میتوانید امکان دسترسی به بخشهایی از یک صفحه را ایجاد کنید .

به زبان ساده تر جی کوئری روشی سریع و موثر را برای جستجو ، یافتن و انتخاب بخشهایی از یک صفحه را که مد نظر شما است بدون نیاز به جاوا اسکریپت، در اختیارتان قرار میدهد.

  •  امکان تغییر ظاهر یک صفحه؛ شاید شما بگیویید که CSS امکان تغییر صفحات را بما میدهد اما قادر به انجام اینکار در مرورگرهای مختلف با استانداردهای متفاوت ، نیست. اما جیکوئری میتواند هر نوع مرورگری را ساپورت کند و حتی این قابلیت را دارد که مختصات ویژه صفحات وب را ، حتی بعد از دستکاری ( تغییر ساختار و ظاهر)، دوباره تغییر دهد.

 

  •    جی کوئری با چند کلیک ساده می‌تواند ، تمام ساختار HTML صفحات را کاملا تغییر دهد یعنی مثلا متن یا عکسی را تغییر داده و یا تصویر یا لیستی را درون متنهای آن صفحه اضافه و یا از آن حذف کند.

 

  •    یکی از جی کوئری کنترل و جلوگیری از اتفاقات غیرمنتظره ای است که به هنگام کلیک کردن یک کاربر بر یک لینک رخ میدهند و مثلا باعث کند شدن یا درهم ریختگی مرورگرها میشوند. ابزار Event – Handler در جی کوئری این وظیفه را بسادگی و بدون نیاز به استفاده از جاوا اسکریپت انجام میدهد.

 

  •    افزودن انیمیشن (Fade) به یک صفحه ؛ کسب Feedback (باز خورد) از کاربران با یه کاربران ، امری بسیار مهم است و جی کوئری این ویژگی را به سادگی با استفاده از امکاناتی همچون Fade به ما میدهد.

 

  •    گرفتن اطلاعات از یک سرور بدون نیاز به ریفرش کردن آن صفحه (اصطلاحا AJAX); جی کوئری اینکار را بدون نیاز به دانستن مختصات هر سرور و فقط با مراجعه مستقیم به نتایج آن صفحه (محتویات سرور) انجام میدهد.

  
چرا jQuery بهتر از سایر ابزارها است ؟
 
در چند سال گذشته افزایش گرایش به زبان HTML باعث افزایش کارایی Framework های جاوا اسکریپت شده، بعضی از این ها ، عملیات خاص و محدود ، بعضی دیگر کارهای انیمیشن را تسهیل می کنند. اما جی کوئری تمام این حوزه ها را پوشش می دهد.
 
شناسایی و تغییر مختصات صفحات وب، نیازمند آشنایی طراحان وب با کدها و خطاهای مربوط به CSS است ، ولی جی کوئری این کار را برای طراحان آسانتر نموده است.
Extension در جی کوئری طوری تنظیم شده است که پلاگینها را میتوان بسادگی اضافه یا حذف نمود و ساختار درونی این زبان طوری نوشته شده که به هنگام دانلود براحتی برای سایر آیتم های صفحه وب قابل شناسایی اند.
یکی از مشکلات طراحی سایت و طراحان وب متفاوت بودن مختصات مرورگرها و عدم هماهنگی آنها با یکدیگر و یا با نرم افزار های جدید است. جی کوئری قادر است که با هر مرورگری کار کرده و با کاهش کد کار را آسانتر کند.

مطالعه بیشتر