آموزش نصب اندروید استودیو

سلام دوستان با آموزش نصب اندروید استدیو برگشتیم  نصب android studio اولین قدم به سوی برنامه نویسی اندروید است.
 
بهتر است اندروید استودیو را از مرجع اصلی آن این لینک دانلود کنید. البته به دلیل تحریم گوگل ایرانیان نمی توانند اندروید استودیو را از مرجع رسمی آن دانلود کنند و نیاز است تا از سایت های ایرانی آن را دانلود کنید سایت های p30download و soft98 همیشه بروز ترین اندروید استودیو را برای دانلود کاربران قرار می دهند. دقت کنید اندروید استدیو برای سه سیستم عامل  ویندوز , مک و لینوکس قابل استفاده است. شاید بتوان گفت اندروید استودیو  بروی تمامی دستگاه ها اجرا می شود اما اجرا شدن آن بر روی سیستم عامل لینوکس تجربه ای فراموش نشدنی برای شما ایجاد می کند.
 

در این پست (آموزش نصب اندروید استودیو) ما به نصب و پیکربندی نرم افزار اندروید استودیو در ویندوز می پردازیم.قبل از به نسخه مختلف اندروید (api) های مختلف یک نگاهی می اندازیم.

 

نام

نسخه

API level

Nougat

7.0 – 7.1.1

24 -25

Marshmallow

6.0

23

Lollipop

5.1

22

Lollipop

5.0

21

KitKat

4.4 – 4.4.4

19

Jelly Bean

4.1.x – 4.3.x

16 – 18

Ice Cream Sandwich

4.0.1 – 4.0.4

14 – 15

Honeycomb

3.2.x

13

Honeycomb

3.0 – 3.1

11 – 12

Gingerbread

2.3 – 2.3.7

9-10

Froyo

2.2.x

8

Eclair

2.1

7

Eclair

2.0 – 2.0.1

5 -6

Donut

1.6

4

Cupcake

1.5

3

(no code name)

1.1

2

(no code name)

1.0

1

 
اگر کمی به جدول نگاه کنید متوجه می شود که نسخه (ستون وسطی) به نام دیگری نیز به نام api مختلف (ستون چپی ) شناخته می شود. علت این نام گذاری ساده تر کردن و کوتاه کردن نام اصلی آن است یعنی به طور مثال نسخه اندروید nuogat 7.0 برابر با api 24 است و برای درک بهتر به مطلب زیر توجه کنید.
 

API Level is an integer value that uniquely identifies the framework API revision offered by a version of the Android platform. The Android platform provides a framework API that applications can use to interact with the underlying Androidsystem. The framework API consists of: A core set of packages and classes.

Api مقدار عددی منحصر بفرد بوده که به چاپ تازه ای از نسخه (api) به جای نسخه (version) پیشنهاد می شود. پلتفرم اندروید فریمورک ایپیای (api) را فراهم می کند که اپلیکیشن می تواند استفاده کند  برای برقراری ارتباط اساسی با سیستم اندروید و فریمورک api  شامل : هسته اصلی از package و classes (کلاس ها ) می شود.
 
خب شاید تا اینجا یکم گیج شده باشید ولی اشکالی ندارد فقط بدونید نسخه اندروید می توان گفت همان api هست اما به شکل عددی. 🙂
 
حال زمان نصب JDK و JRE هست این دو کتاب خانه نیاز اصلی اندروید استودیو است (در پایین تر می گوییم jre و jdk چی چیزی هستند.) یعنی قبل از نصب اندروید استودیو باید این دو  را نصب کرده  و دقت کنید برای دو معماری 64 بیت و 32 بیت ساخته شده است پس آن را براساس معماری سیستم (ویندوزی که نصب کردید ) دانلود کرده نصب کنید.
 

JRE: Java Runtime Environment. It is basically the Java Virtual Machine where your Java programs run on. It also includes browser plugins for Applet execution.

JDK: It’s the full featured Software Development Kit for Java, including JRE, and the compilers and tools (like JavaDoc, and Java Debugger) to create and compile programs.

JRE یا Java Runtime Environment به طور ساده ماشین مجازی جاوا است و جایی است که برنامه جاوا شما در آن اجرا می شود. همین طور شامل پلاگین های browser برای اجرای applet است .

حال می پرسید applet چیست ؟!
Applet را می توان به نوعی برنامک ترجمه کرد ، زمانی بحث بر سر این بود که بتوان برنامه های را در صفحه مرورگر اینترنتی کاربران اجرا کرد که مایکروسافت در آن زمان تکنولوژی تحت نام Activex ارائه داده بود که وقتی کاربر صفحه وب را باز می کرد این برنامه درون صفحه وب اجرا می شد و بزرگترین ضعف آن امنیت پایین آن بود و این احتمال که ممکن هست برنامه نویس بتواند به کامپیوتر کاربران صدمه بزند ، در مقابل جاوا هم تکنولوژی مشابه ای با نام Applet ارائه داد که همان کار را انجام می داد یعنی اجرای برنامه ها درون مرورگر کاربر که از امنیت بالایی برخوردار بود به این دلیل که اپلت ها اصطلاحآ در sandbox (جعبه شنی) اجرا می شوند و امکان دسترسی به امکانات کامپیوتر کاربر را به برنامه نویس نمی دهند.

JDK یا Java se Development kit  شامل jre و مفسر ها (compilers) و ابزاراتی (tools) مانند javadoc  و debugger می شوند که برای ایجاد و کامپایل برنامه می شود.
 
به طور ساده می شود گفت :

 
بعد از دانلود اندروید استودیو آن را از حالت فشرده خارج کنید روی آن دوبار کلیک کنید و شکل زیر برای شما نمایش داده می شود.
 

بروی next کلیک کرده و به مرحله بعد بروید.

 
در اینجا خود اندروید استودیو jdk که شما نصب کرده اید را پیدا خواهد (در صورتی که jdk را نصبر کرده باشید !). next را زده به مرحله بعد بروید.
 

در اینجا سه گزینه وجود دارد در زیر به آن می پردازیم.
Android SDK  این یکسری از کتاب خانه ای از اندروید است که شما می توانید آن را به صورت مجاز نیز دانلود کنید در صورت دانلود آخرین نسخه اندروید استودیو  شما api 24 و 25 را دریافت خواهید کرد . و دقت کنید sdk اصلی حدودا 60 گیگ است ! نگران نباشید با همین sdk اندروید استودیو نیز می توانید برنامه نویسی کنید البته یکسری محدودیت ها هست.
Android Virtual Device که ماشین مجازی برای ساخت یک موبایل یا platform برای نمایش اپ هایی که شما نوشتید در خود کامپیوتر است.
Intel HAXM یک توضیح جامع در این مورد می دهیم.

Intel® Hardware Accelerated Execution Manager (Intel® HAXM) is a hardware-assisted virtualization engine (hypervisor) that uses Intel® Virtualization Technology (Intel® VT) to speed up Android* app emulation on a host machine.

HAXM یا Hardware Accelerated Execution Manager یا سخت افزار مدیریت افزایش اجرا یک کمک سخت افزار موتور مجازی ساز ( hypervisor ) است که از تکنولوژی مجازی ساز اینتل برای افزایش سرعت اجرای اپ اندروید روی ماشین میزبان استفاده می کند. (به زبان ساده باعث افزایش سرعت اجرا اپلیکیشن اندروید روی کامپیوتر می شود)
 

بعد از مرحله قبل به محل ذخیره سازی اندروید استودیو و sdk می رسیم بهتر است اینها را تغییر ندهید البته می توانید در درایو دیگر آن ها را نصب کنید. next را زده وارد مرحله زیر می شویم البته این مرحله ممکن است متفاوت باشد زیرا بعضی از سیستم ها این تکنولوژی HAXM را پشتیبانی نکرده و اگر مرحله زیر را نداشتید از بعد از مرحله زیر به بعد ادامه دهید.

در اینجا می توانیم میزان استفاده  HAXM از Ram را انتخاب کنید البته بهترین کار تغییر ندادن آن است یعنی بگذارید روی Recommended بماند و اگر خواستید می توانید آن را بیشتر کرده البته ممکن است باعث کندی سیستم شما شود. next را زده به مرحله بعد بروید.

 
حال اندروید استودیو  در حال استخراج (extract) کردن فایل های خود است کمی صبر کنید این مرحله حدودا 5 تا 10 دقیقه زمان می برد.
خب تمام شد !
حال بعد از اجرا شکل زیر برای شما نمایان می شود. ممکن است کمی متفاوت باشد زیرا اندروید استودیو هر  یک تا دوماه یک بار آپدیت می شود.
 

 
ممنون که تا آخر با ما همراه بودید انشاالله که مفید واقع شده باشد.

مطالعه بیشتر